Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser?? (Generelt)

af mpp, 22/10 2018, 12:32 (2011 dage siden) @ Simon1906

Prognoserne er netop det – prognoser. På den ene side kan det gå meget bedre end prognoserne, især hvis byudviklingen ender med at forme sig efter hvor letbanen kører. På den anden side er der ingen garanti. Det er ret let at tjekke om prognoserne for passagertal holder (man kan bare tælle), men skal den samlede anlægsøkonomi vurderes skal man holde tungen lige i munden når mellemregningerne tjekkes.

Prognoserne skal ses som et skøn der kan bruges som værktøj til at vurdere et projekt. I tilfældet med Københavns Letbane er prognosen at togene vil køre halvtomme rundt, men det virker da som en styrke og ikke en ulempe at man altid kan få et sæde. Der kan så bagefter gøres ting der vil få flere passagerer i togene, f.x. at udbygge Glostrup station og at lave en krydsningsstation med den nye bane. Der kunne også gøres ting, der ville få færre passagerer til at vælge den, f.x. hvis lokalplanerne ikke tillader flere arbejdspladser og boliger tæt på hvor den kører forbi.

Det er også værd at bemærke at det her altid vil være et politisk projekt. Fordelene ved skinnetransport er, at det kan få nye passagerer til den offentlige transport (jeg kan f.x. godt lide at køre med tog, men ikke med bus) og at det giver en solid basis for byudvikling. Når den nye metro åbner næste år vil meget af busnettet i København blive lavet om, men man kan regne med at metroen vil være der de næste 100 år. Man har f.x. også set i Odense at boliger tæt på deres letbane allerede er steget i værdi.

Københavns Letbane skal altså ses som et politisk projek, der blandt andet har som mål at binde omegnskommunerne tættere sammen. Det har altid været en svaghed i S-togsnettet at det er svært at komme på tværs og det er blandt andet det letbanen skal hjælpe med. Derudover kan det gøre kommunerne på ruten attraktive for f.x. studerende på DTU der i dag i høj grad ellers bor i København. Det kan måske også hjælpe med at reducere trængslen i København når flere mennesker i omegnskommunerne føler at de har et dækkende udbud af offentlig transport og derfor måske nøjes med kun at have en bil.

De her ting er i øvrigt ikke unikke for Letbanen, men gælder alle transportprojekter. Der er altid et element af politik i det og et ønske om at styre udviklingen. Der er også lokale ønsker og togtrækkeri om hvor nye projekter skal ligge, noget der gør at vi ikke altid får lavet de bedste investeringer. Prognoserne og prisoverslagene bliver selvfølgeligt lavet med stor omhu, men de er primært blot et oplæg til videre diskussion.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak