Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)

af OnkelJørn, 22/10 2018, 15:44 (2012 dage siden) @ Scharfenberg

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Tja , jeg ved da at her i hytten er fruen da glad for de mere end 3 minutter hun sparer hver dag .

Du må også være glad, når nu hun kan sove hele tre minutter længere hver morgen.

Nu er det som jeg skrev mere end 3 minutter , og det er hver vej. Hver dag.
Hun er glad og så er jeg også.

I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?

Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.


Du lyder eller som du har meget mod biler.


Jeg er ikke modstander af biler. Har bare ikke den store fidus til biler, når de forurener og skaber trængsel. Kan især godt lide elbiler. Desværre gør de ikke noget godt for trængslen på vejene. Det bliver nok bedre, når størstedelen af biler bliver selvkørende og når folk begynder at samkøre noget mere. Men det ligger vist langt ude i fremtiden. Især sidstnævnte.

Når man bor udenfor storbyerne er kollektiv trafik jo ligesom udelukket i rigtig mange tilfælde. Elbiler med den rækkevidde de har , specielt om vinteren , er ikke særlig brugelige. Og trængslen på vejene , ja til og fra og i storbyerne....


Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.


Ligesom de fleste tog kører med gammel teknik.


Enig, men mange prøver på at gøre jernbanen mere umoderne end bilen.

Enig , og nu heller ikke helt forkert.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak