Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Baden Württemberg sænker billetpriserne med 20-35% (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/10 2018, 00:10 (2011 dage siden)

Fra køreplanskiftet i december skal passagerene i delstaten Baden Württemberg af med færre penge når de skal rejse med offentlig transport, der ikke er fjerntog. Delstaten har nemlig valgt at afsætte 13 mio. Euro i 2019 og 20 mio. Euro årligt fra 2020 til at sænke billetpriserne. I første omgang er det almindelige enkelt- og dagsbilletter der bliver nedsat med op til 35% for de længste strækninger. Fra december 2019 vil også års- måneds- og ugekort blive nedsat.

Hovedårsagerne til prisnedsættelsen er miljøhensyn og bedre luftkvalitet. Især Stuttgart er hård plaget af dårlig luftkvalitet fra bilerne, da byens placering i et "hul" gør at partiklerne bliver hængende over og i byen.

Den nye BW-Tarif er også et opgør mod en masse lokale trafikselskabers egne prisstrukturer i Baden Württemberg, og det bliver nu muligt at køre på den samme billet i både regionaltog og bybusser samt sporvogne - altså lidt ligesom Takst Vest og Øst og Tog&Bus samarbejdet kombineret.

Desuden vil BW-Tarif også acceptere Deutsche Bahns BahnCard 25 og 50 hvor det er muligt at få yderligere hhv. 25% og 50% rabat på billetterne.

Baden Württemberg sendte i 2014 en masse strækninger i udbud på baggrund af deres plan "Zielkonzept 2025 für den Schienenpersonennahverkehr (SPNV)" Det betyder bl.a. at omkring Stuttgart vil der fra 2019 køre:
- 52 nye Talent 2 togsæt fra Bombardier med Abellio Rail Südwest (ejet af de hollandske statsbaner) som operatør
- 59 FLIRT 3 togsæt fra Stadler med Go-Ahead (ejet af britiske børsnoterede Go-Ahead Group)

Mellem Karlsruhe og Basel fortsætter Deutsche Bahn, men fra 2020 med 15 Siemens Desiro HC dobbeltdækkertogsæt og 24 Siemens Mireo enkeltdækkertogsæt.

Planen fra 2014 har som mål at fordoble passagertallet i Baden Württemberg fra 2014 til 2030.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak