Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 23/10 2018, 14:08 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

10-12 år er rigtig lang tid, og livet er kort. Især når man har boet i 20 år i København og kun oplevet nedgang i kvaliteten af den kollektive trafik, samtidig med en voldsom stigning i prisen. Jeg brokker mig gerne højlydt over det, men langt de fleste køber bare en bil og fordufter stille og roligt fra den kollektive trafik. Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke allerede dengang købte en bil.


Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?

Jamen igen, kvalitet er mere end bare højfrekvente busser og metro. Kommunen har f.eks. ikke ofret meget på, at busserne kan komme frem. De pletvise busbaner de laver, gør det egentlig bare mere ukomfortabelt at sidde i bussen. Både Bredgade og Store Kongensgade har været en "markvej" de sidste 10 års tid.

Jeg bor ved Østerport, der jo har været en kronisk byggeplads i de sidste 15 år. Da jeg flyttede ind var der 2 S-busser derfra, udover busser direkte til Amager. Nu er der 1A og 26. 1A måske højfrekvent (selvom de stadig klumper sig sammen i myldretiden, fordi man ikke har ønsket at prioritere dem i trafikken). Til gengæld standser den ved alle stoppesteder - modsat S-bussen. Det er for mig en nedgang i kvaliteten.

S-togene er også blevet mere højfrekvente, men her slår materielmanglen også igennem med korte eller aflyste tog. Udover grafittiplagen. I gamle dage havde DSB disse hvide rengøringsfolk med togene, lige til at tage det værste - de er også væk. En nedgang i kvaliteten.

Og ja, det skal være skidt, før det er godt, men de sidste mange år har der været større sporarbejder med erstatningsbusser, også på den centrale strækning. Det bliver lagt om aftenen, weekender og helligdage, for at skåne pendlerne. Det er jo også fornuftigt nok, men det går så ud over københavnerne uden bil. Vi vil jo også gerne kunne komme nemt og hurtigt rundt i weekenden, til påske og efter en glad aften i byen. Det kan vi jo ikke regne med mere.

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?
Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?

Da jeg flyttede herind købte jeg 2-zoners pendlerkort. Det kostede dengang 220 kroner. Nu koster det 395. Det er næsten en fordobling. Min løn er ikke steget til det dobbelte i samme periode. Alle zoner kostede 680 og man kunne køre ligeså tosset man ville i hele hovedstadsområdet. Nu skal man betale mere end det dobbelte for en fastlåst strækning.

Det er for mig en voldsom stigning i pris og en forringelse af den kollektive trafik.

Og nej fremkommeligheden for biler er ikke blevet bedre de seneste 20 år - der er kommet rigtig mange ekstra biler. Nogen mener det er fordi vi er blevet rigere. Jeg tror bestemt også, det er fordi folk fravælger den kollektive trafik. Det er tydeligvis mere attraktivt at sidde i kø i en bil end at tage toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
DSB F654

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak