Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 24/10 2018, 12:06 (1983 dage siden) @ mikedk2100

Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.


Vi er delvis enige. Jeg synes nu ikke det er fordomme, men reelle problemer med den kollektive trafik, der ofte luftes her på forummet og andre steder. Og vi har alle forskellig opfattelse af, hvornår det er et problem og hvornår det ikke er.

Jeg tager udgangspunkt i, hvordan tingene er i dag (og hvordan tingene har været). Jeg kan ikke rigtig bruge det til noget, at om 10-15-20 år, så bliver alting bedre.

Og så er vi tilbage til "småting" som de ændringer der sker til januar med bortfald af mobilklippekort og i mine øjne en tvang af folk over på Rejsekort. En klar forværring af den i forvejen ringe kollektive trafik. Og en ting, der ligesom mange andre småforbedringer, der kunne indføres, ikke skal afvente nyt signalsystem, nye tog og "genopretning af jernbanen". ;)

Absolut. Reelle oplevelser og problemer. Det anerkender jeg. Men nogle gange kommer der bare en af de her påstande, fx: "Tidligere kunne jeg selv vælge, hvornår jeg fik rabat med mine klippekort - nu er jeg (med rejsekort) afhængig af, at jeg skal rejse uden for myldretiden". Dvs. vedkommende tror, at rejsekortet kun giver rabat uden for myldretiden, men glemmer så lige, at rejsekort-priserne - i hvert fald i Movia-området - i forvejen er baseret på den gamle klippekortrabat. De 20 % off peak kommer oveni. Det er en uheldig fordom - eller misforståelse, som vedkommende måske nok kunne have gjort mere for at komme ud af.

Det samme da jeg en kold vinternat på en af de store julefrokostnætter så to mænd ved billetautomaten på en S-togstation. De var tydeligvis ikke vant til at tage toget, og da de opdagede prisen for en enkeltbillet, gik de helt i selvsving over, hvor dyr den kollektive trafik var. I virkeligheden skulle de begge bare have haft sig et rejsekort. Så var de kommet hjem uden bekymring om zoner og til den gamle klippekortpris + 20 % off peak rabat. Også selv om de kun brugte rejsekortet den ene gang om året. Men formentlig fordi Gud og hvermand har talt rejsekortet så meget ned, endte de med at betale fuld pris og med et fastholdt billede af kollektiv trafik som en meget dyr oplevelse.

Der investeres massivt i den kollektive trafik disse år. Det kan man som rejsende selvsagt ikke bruge til ret meget nu og her, men hvorfor tale investeringerne ned og ikke op?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak