Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af OnkelJørn, 24/10 2018, 15:14 (1982 dage siden) @ Scharfenberg

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.


Ja teknologien går hurtigt, også i bilverdenen. Biler forurener også langt, langt mindre end tidligere.

Køber jeg en elbil i morgen, så forurener langt størstedelen af busserne stadigvæk, for ikke at tale om en stor del af de tog, der kører rundt i København (bortset fra s-tog og Øresundstog).

At der kommer elbusser til næste år på sølle 2 linjer, og at der kommer eltog engang i 20’erne kan vi altså ikke bruge til noget.


Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.

--------------------------------
Jeg må erkende at jeg har fordomme om den offentlige transport. Og helt sikkert jeg ikke holder af den modsat dig Scharfenberg.
Som jeg ser offentlig transport er den mest beregnet til befolkningen i København og lidt i andre lidt større byen. Samme gælder transport mellem de byer.

Alle andre har meget lidt glæde af det.
Et godt eksempel er Århus. Der skulle af prestige grunde laves en extrem dyr letbane i stedet for at elbusser.
Undskyldningen med at den ikke forurener er jo helt hen i vejret. Anlægget af banen og hvad der skal bruges til det er noget meget forurenende. Og alle dem der har lavet arbejdet som er kørt fra nær og ikke mindst fjern har også forurenet.
Og transporten af letbanetogene på lastbiler til Århus er jo med til at give et godt billede af det hele. De kunne blive trukket af et tog , om ikke andet det meste af vejen. For ikke at tale om at hele Århus midtby har været en stor rodebunke . Der har været traffik kaos ( og er det stadig ) på grund af letbanen.
Letbanen bliver da flittigt brugt om morgenen og sidst på eftermiddagen , ellers er der godt nok ikke lige pladsmangel i dem.
Desværre gør det underskud der jo selvfølgelig er med letbanen , at busserne rundt om Århus bliver skåret ned til bøvl for ikke mindst pensionister.
Dette er så en af mine fordomme mod det offentlige .....
Man skal så også huske at transporttid , uanset transportform , er fra hvor man er og hvor man skal hen og ikke fra stoppested / station til stoppested / station.
Men kun godt at nogen er glade for offentlig transport og bruger den.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak