Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne (Generelt)

af Ib Jensen, 25/10 2018, 12:16 (2007 dage siden) @ Rail

Er nogen her klar over om der vil være en politisk beslutningsporces ved dette køb?

Ved godt at en flertal af trafikordfører har nikket til at DSB kan gå igang, men DSBs krav til nyt tog matcher jo ikke det flertal, som er enige om at Togfonden er målet. Har netop fået refereret, men det kan jo være galt, at ihvertfald en ordfører i Togfondskredsen skulle have udtalt, at "det er det forkerte tog DSB køber". Bemærkningen skulle henføre til at toget kun bestilles til 200 km/t.


Selvom togfonden implementeres fuldt ud, så vil der stadig kunne bruges massere af togsæt til 200 km/t. Men det er også derfor at DSB i første omgang ikke har fået lov at købe alle de togsæt de gerne ville, netop fordi der skal være plads til at kunne beslutte at købe højhastighedstog eller udnytte optionerne til flere 200 km/t togsæt på et senere tidspunkt.


Nu køber man så et antal togsæt, der kun kan køre 200 km/t. På et senere tidspunkt skal man så købe nogle andre togsæt, der kan køre op mod 250 km/t for at kunne køre Timemodellen. Det er muligt, at 250 km/t-togsættene vil ligne 200 km/t-togsættene meget, hvis de indkøbes "om kort tid" og hos den samme producent. Men helt magen til bliver de jo aldrig. Og alt efter, hvor lang tid der går og alt efter hos hvem de købes, vil de blive mere og mere forskellige fra 200 km/t-togsættene.

Det vil have som konsekvens, at man skal opretholde to forskellige sæt vedligeholdelseskompetencer, to forskellige lagerbeholdninger osv. osv.

Ufatteligt amatøragtigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH419Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak