Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fire togproducenter kan byde på nye eltog til danskerne (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/10 2018, 13:04 (2002 dage siden) @ Scharfenberg

Efter en lille hurtigt research kan følgende siges:
Siemens har kun et koncept "Desiro Verve" der er udviklet til det engelske marked til 200 km/t. Der er endnu ikke bestilt eller leveret nogle Desiro Verve togsæt - det er altså ikke en hyldevarer. De øvrige platforme hvor der er leveret togsæt fra Siemens er kun med en hastighed op til 160 km/t.

Alstom har "Coradia Stream" platformen hvor Italien har bestilt togsæt til levering i 2019 til 160 km/t og Holland har bestilt en 200 km/t IC-udgave til levering fra 2021.

Bombardier har "Talent 3" platformen hvor bl.a. ÖBB har bestilt togsæt til 160 km/t til levering fra 2019. En 200 km/t version er mulig, men endnu ikke bestilt af nogle. Desuden er der "Regina RX" platformen hvor Västtrafik har bestilt en 200 km/t version til levering fra 2021.

Stadler har både Flirt 3 og KISS platformene hvor begge er leveret i 200 km/t versioner. Flirt 3 kører bl.a. i en 200 km/t IC-version i Polen og KISS kører som 200 km/t fjerntog for Westbahn mellem Wien og Salzburg. Mälartåg der også er baseret på KISS platformen er under levering til Transitio i Sverige i en 200 km/t version.

Dvs. hvis man vil have at mere end en af producenterne afgiver tilbud, så må man nødvendigvis acceptere bud på tog der er i drift i en 160 km/t version, men som kun teoretisk kan bygges i en 200 km/t version.


Det er faktisk ret utroligt, at det med så mange store, etablerede producenter reelt kun er Stadler, der er i spil. De ender formentlig med at vinde stort på alle parametre. Pris, lavgulv osv. og ikke mindst på at især Flirt 3 kører på et utal af strækninger i Europa. En velafprøvet - og ikke for dyr - model er formentlig det, der er allervigtigst for både DSB og politikerne, og det er vist kun Stadler, der kan levere det.

Man fristes til at skrive: "Det er faktisk ret utroligt, at med så mange store, etablerede togoperatører, er det reelt kun DSB, der ønsker sådanne tog" :-) Spøg tll side: Den væsentligste forskel på Stadlers tog og de andre her nævnte leverandører er, at andre leverandører kalder togene noget andet, alt efter hvilket marked de skal køre på, for Bombardier er både OMNEO og AVENTRA tilgængelige i 200 km/t udgaver.
Stadler vinder altså heller ikke alle udbud de deltager i, heller ikke selvom fokus er på pris eller velafprøvede modeller. Alle fire prækvalificerede leverandører laver gode tog, og kapløbet er meget åbent. Det bliver spændende at se, hvad der i sidste ende kommer til at afgøre det.

Alle fire leverandører kan uden problemer levere tog, der lever op til DSBs krav - også baseret på veletablerede produktplatforme. Men med den forventede leveringstid vil det ikke være nogle af de eksisterende tog, der vil vinde, men "næste generation", hvad man så vælger at kalde dem (for forklaringens skyld kunne en TALENT 3 således hedde TALENT 4 eller TALENT 5 til den tid). "salgstiden" for et togprodukt er cirka 7 år, inden der skal en større TSI opgradering til (se eksempelvis på Bombardiers dobbeltdækkervogne, der findes i 1997, 2003, 2007, 2010 og 2017 versioner).

At DSBs proces er lang skyldes primært den vedtagne politisk drevne proces belært af erfaringerne fra IC4. Der er formentlig ikke andre, der (med en IC4 historik i bagagen og offentlige ejere) ville kunne gøre det hurtigere. Processen er klart i den lange ende af tidsskalaen - men ikke usædvanlig.

Mvh
Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak