Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af pjl, 25/10 2018, 16:24 (1982 dage siden) @ Scharfenberg

DSB har de senere år renoveret et antal S-togstationer hvert år. Dem der trænger mest, renoveres først. Dette fortsætter de næste mange år. Se eksempelvis Ryparken og Sydhavn. Der er flere eksempler.

Sydhavn er blevet renoveret, men jeg tror der gik 3 eller 4 dage inden den var oversmurt af grafitti... og det er den så den dag i dag.

Ryparken ser jeg normalt ikke, mit gæt er at den er blevet sat i stand og malet og lige nu (igen) ligner et grafittihelvede, men jeg tager gerne en tur forbi i weekenden for at blive overrasket.

Synes du så også, at Flintholm, Nørreport, København H, Hellerup, Danshøj, Valby, Vigerslev Allé, Ålholm og Bispebjerg osv. ser faldefærdige ud?

Af dem du nævner er det faktisk kun Nørreport, der er en godt gennemtænkt og flot designet løsning. Men selv hér er hverdagen vist flyttet ind igen. Hovedbanegården er der vist ingen, der seriøst vil fremhæve som hverken indbydende eller godt indrettet. Vigerslev Allé var ret dunkel sidst jeg var der, beskidt, masser af lamper der ikke virkede, en smadret rude og nok en gang grafitti overalt. Resten er ikke stationer jeg frekventerer.

Så er det vist heller ikke værre. Materielsituationen er presset, men 'hærget' vil jeg da ikke ligefrem kalde fx dobbeltdækkerne, IC4 etc.

De fleste dobbeltdækkere ligner noget, der ikke er blevet vasket siden idriftsættelsen. Det er de sidste 4 gange jeg har været med regionaltog, lykkedes mig at opholde mig i en vogn der var så beskidt inde i at jeg spekulerede over om DSB ikke har klargøringspersonale mere. I dag var der ikke et eneste tog, som ikke var oversmurt af grafitti, selv ikke et par af ME'erne var sluppet. Og lige ME'erne er en historie for sig, de ligner noget, der er blevet kørt stock car race i, tænk sig at jernebanemuseet har det tudegrimme lokomotiv til at stå, så fremtidige generationer kan se hvordan DSB behandler sine ting.

Har du noget empiri på dette? Movia udbyder jævnligt deres buslinjer, og der findes busser med mere end ti år på bagen, men det hører til sjældenhederne, og som regel betjener de ofte yderruter. Det er vist sjældent, at Movias busser er mere end 8 år. Linje 5C kører med helt nye busser, og det er der mange andre linjer, der også gør.

Alderen? Nej - umiddelbart vil jeg ikke tro at den er specielt høj, men alligevel ser jeg ikke ret meget andet end Scania OmniCity busser på de linier jeg benytter, og det er trods alt et bus design fra 2005-2010, og de ser sådanset nøjagtig så gamle ud, er uhyggelig ukomfortable at køre i og så er der lige det med rengøringen hos mange af Movias selskaber, der efterlader meget tilbage at ønske.

Mener du mellem Forum og Kgs. Nytorv? På resten af nettet er der da rimelig med plads i togene. Men når man flytter 60 mio. passagerer om året, er det selvfølgelig ikke tomme tog, der kører rundt.

Nørreport til lufthavnen forleden, faktisk altid fra et sted mellem Frederiksberg og så lang som ud til Amagerbro/Lergravsparken. Men det er da fint at man flytter så mange mennesker, måske man burde tænke lidt i at forlænge togene.

Men det er stadigvæk meget, meget billigere end at have bil. Med bil følger der også ubegribeligt mange frihedsgrader med som fx at holde i kø, finde parkeringsplads osv.

Det er korrekt, hellere frihed som i togbus, aflysninger, overfyld, "kunst" og forsinkelser - what am i thinking.

Nej, i peak rejser du på den gamle klippekortrabat. Off peak får du 20 % ekstra rabat udover den gamle klippekortrabat.

Det gør jeg så ikke, indførelsen af rejsekortet gjorde at jeg købte en bil. De gange jeg benytter mig af kollektiv trafik er det på en mobilbillet, hvis den mulighed afskaffes så skal jeg ikke transporteres af hverken DSB eller DOT.

På M3 er der 'motorvejs slow motion' kl. 6.15-9.15 og 14.45-18.15.

Du er sjældent på M3 kan kan jeg se på det hele. Men netop køkørsel er noget som moderne teknologi kommer til at afhjælpe, der kommer mere software i biler hver eneste dag, som supplerer og justerer din kørsel - lidt lige som signalsystemet kan gøre det for tog engang efter 2040.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak