Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Offentligt ansattes ytringsfrihed (Var: Fire producenter...) (Generelt)

af Scharfenberg, 26/10 2018, 09:37 (2006 dage siden) @ UTJ

Sikke en amatøranklage. Det er vist S som truer her. I sin tid gjorde jeg blot venligt, men bestemt opmærksom på at en medarbejder i Telegade bruger arbejdstid på at chatte og påvirke i et forum. Det vink blev ikke noteret af den pågældende (S) kan jeg konstatere.

Der er ingen politik her på forum om, at vi alle skal oplyse tilhørsforhold, arbejdsgiver osv., når vi skriver.
Du oplyser ikke din fulde identitet, ligesom jeg heller ikke gør.

Offentligt ansatte har faktisk ret til at ytre sig, så længe de ikke overtræder lovgivningen eller (ansættelsesretligt) er direkte illoyale over for arbejdsgiveren. Lad os nu sige, at en lokomotivfører eller rengøringsassistent i et togselskab udtaler sig om hvilken togtype, de tror vinder et forestående udbud, er det jo ikke egnet til at påvirke udbudsforretningen. Det er det altså bare ikke. Og slet ikke hvis de udtaler sig som privatpersoner eller under dække. Med andre ord tegner de ikke virksomheden men kommer blot med personlige indspark. Det må de altså gerne.

Men hvorfor bliver diskussioner her på forum altid så afsporede? Jeg foreslår, at vi holder os til det oprindelige emne i denne tråd. Hvis nogen specifikt ønsker at drøfte, om vi skal underskrive os med fuld identitet, herunder arbejdsgiver, må det tages op i en særskilt tråd her på forum.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak