Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Økonomi for spisevogn (Generelt)

af mpp, 11/11 2018, 18:59 (1964 dage siden) @ andersj

Den store forskel er vel at man i Tyskland kører med længere tog og har løbende har købt nye tog for at tilpasse sig kundernes behov og kører uden statsstøtte. F.x. er restauranten i ICE4 ikke en hel vogn lang og skal understøtte 12 vogne, mens ICE3 har en afdeling hvor man kan stå op da de kører nogle andre steder. Nogle IC-tog har ikke restaurant, men dog er der stadig en der kommer rundt og sælger mad.

I oplægget til fremtidens tog nævnes det at hvis de kan op- og nedjusteres i Aarhus kan man spare 7% litra-kilometer. I Danmark vælger man at lave den 7% besparelse mens man i Tyskland nok bare ville køre videre til Aalborg med nogle vogne med mega god plads. Skulle man endelig spare kunne man jo lukke restauranten så den ikke er åben hele vejen til Aarhus ligesom restauranten heller ikke er åben for klokken 6 i tyske tog.

København–Odense–Aarhus har altså et stort nok passagergrundlag til at man godt kunne få noget ordentlig service i togene, og det her ville måske kunne få flere til at vælge toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak