Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Økonomi for spisevogn (Generelt)

af Rail, 12/11 2018, 23:34 (1985 dage siden) @ andersj

Det handler vel om at man kun vil have et lyntog uden stop HT–Odense i timen. I Odense er der forbindelse til Esbjergtoget, så Esbjergenserne får glæde af at køre uden stop Odense–København mens Odense–HT så får glæde af to IC-tog i timen. Jeg har altid tænkt at grunden til at Sønderborg kører med lyntoget og ikke Esbjergtoget er et lokalt ønske om ikke at skulle skifte tog, men jeg kan tage fejl – hvis jeg gør så sig endelig til.


Frem til og med K15 kørte IC togene til Sønderborg og Flensburg sammenkoblet med Esbjerg toget. Der blev koblet i Kolding og hver anden time kørte den ene del til Sønderborg og hver anden time til Flensburg.

Men da man bl.a. mistede ICE-TD togene skulle driften optimeres i K16. Aarhus-Hamburg og Flensburg-Kolding-(København) togene blev nedlagt og erstattet af et system (Hamburg)-Flensburg-Fredericia hvor der så blev koblet med IC togene til/fra Aalborg hver anden time. Togsættet til/fra København kørte oftest kun til/fra Aarhus og ikke helt til Aalborg. To afgange om dagen kørte til/fra Hamburg.

K16 var allerede langt fremme i planlægning da DB trak stikket på ICE-TD. Så det var mere held end forstand at Indusi IC3 forbrugt var (planlagt) reduceret til K16.

Da Flensborg toget nu fortsatte til Aalborg, så blev Sønderborg toget til lyntog med kobling i Fredericia og Esbjerg toget kørte "alene" helt til København/Østerport. Det gjorde også at man ikke behøvede at køre alle Esbjerg tog med mindst to togsæt Kolding-København. Nogle Esbjerg tog kører nu kun med 1 ER Esbjerg-København på passagersvage tidspunkter.

Det store problem frem til K15 var at det var ret besværligt at komme fra Sønderjylland til Østjylland med tog. Med K16 blev strukturen at man hver anden time kunne skifte i Fredericia og hver anden kører direkte..
Så omvejen via Fredericia er lavet for at skabe bedre forbindelser i Jylland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak