Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Økonomi for spisevogn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/11 2018, 00:05 (1984 dage siden) @ Rail

Det handler vel om at man kun vil have et lyntog uden stop HT–Odense i timen. I Odense er der forbindelse til Esbjergtoget, så Esbjergenserne får glæde af at køre uden stop Odense–København mens Odense–HT så får glæde af to IC-tog i timen. Jeg har altid tænkt at grunden til at Sønderborg kører med lyntoget og ikke Esbjergtoget er et lokalt ønske om ikke at skulle skifte tog, men jeg kan tage fejl – hvis jeg gør så sig endelig til.


Frem til og med K15 kørte IC togene til Sønderborg og Flensburg sammenkoblet med Esbjerg toget. Der blev koblet i Kolding og hver anden time kørte den ene del til Sønderborg og hver anden time til Flensburg.

Men da man bl.a. mistede ICE-TD togene skulle driften optimeres i K16. Aarhus-Hamburg og Flensburg-Kolding-(København) togene blev nedlagt og erstattet af et system (Hamburg)-Flensburg-Fredericia hvor der så blev koblet med IC togene til/fra Aalborg hver anden time. Togsættet til/fra København kørte oftest kun til/fra Aarhus og ikke helt til Aalborg. To afgange om dagen kørte til/fra Hamburg.

K16 var allerede langt fremme i planlægning da DB trak stikket på ICE-TD. Så det var mere held end forstand at Indusi IC3 forbrugt var (planlagt) reduceret til K16.

Ja, det er nok rigtigt nok. Men man havde så åbenbart planlagt at fjerne ICE-TD fra Jylland uanset hvad fra K16.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak