Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af steenth, 16/11 2018, 17:19 (1987 dage siden) @ ventrikel

Nu er tidsbesparelsen med en bro over Vejlefjord på 9 minutter for at spare 14 kilometer iflg VVM-redegørelsen. Derudover der med de andre projekter endnu flere minutter at spare i rejsetid. Derudover med en bedre takstkøreplan bedre mulighed for gode skiftetider, når flere tog kan mødes på kundepunktstationer.


JA - men passagerer fra Vejle bliver så forbikørt!

Hovedparten af passager fra København skal til Aarhus. Jeg har aktiv en organisation med aftenmøder, hvor det betyder meget hvad transporttiden er. Det nuværende "lyntog" er nær 3 timer om turen imellem København og Aarhus. Hvis man kunne komme omkring 2 timer i transporttid, vil kunne få mere tid til mødet eller at flere kan deltage (det er efter vores normale arbejdstid). Og jeg har ikke været i Vejle i mindste 25 år - der er ikke noget som jeg skal i den by.

Og tidsbesparelsen forudsætter hastigheder over 200 km/h hvilket vi endnu har til gode herhjemme.

Stadig for at kunne høste den tidsgenvist skal der anlægs baner. Det fleste opgraderinger af delstrækninger, som er en forudsætning for timemodelen, har en ret god økonomi.

At den samlede tidsbesparelse kan blive større er rigtig når man medtager ALLE de andre projekter. Men herved stiger udgiften jo også! Og i lyset af de relativ få passagerer - ja så kan det næppe svare sig.

Det kan faktisk godt betale sig - det er der regnet på.

Pengene kan bruges på andre og bedre projekter som sikrer hurtigere rejsetider for især flere pendlere.

Det vil stadig give en genvist i Østjylland at man aflaster de gamle spor for de hurtige tog - det vil gavne pendlertrafikken.

Nogle steder måske med anlæggelse af ekstra spor, andre steder med forlægning af en banestrækning og andre steder udvidelse af vejnettet. Diverse hurtigbuslinier kan også være en mulighed.

Hvad er de andre projekter, som du vil fremme? Kraka har lave en liste fx hastighedsopgradering af Ringsted-Odense og de nye bane på Vestfyn ligger ret høj på listen om projekter som kan betale sig.

Jeg synes rigtig godt om jernbane og jernbanedrift - men vi skal fokusere på at investere på områder som kommer flest til gode og kan få flest til at benytte jernbane. Så det er pendlertog ind mod København. Dernæst ind mod Århus og i 3 række landstrafikken. Og her kan busser måske være en bedre løsning.

Der er ikke så meget at gøre i København - en udbygning af København H er ret dyr. Det er Ring Syd projektet er et alternativ som kan aflaste hovedbanegården. S-tog er gode og ikke specielt dyre projekter som kan forbedre toggangen

Timemodellen er og bliver en drøm. Der er alt for få passager til at forsvare en sådan model.

Jeg er uenig - specielt når der er udregninger som viser at det godt kan betale sig. Prøv at kigge på Kraka liste over trafikinvestninger.

låst
2688 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak