Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af Svend, 17/11 2018, 12:46 (1958 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er sådan set enig i alt du skriver, dog skal man huske, at de nye strækninger, der får timemodellen til at hænge sammen ligger nær de største byer og også kan bruges af regionaltog eller være med til at skaffe kapacitet på eksisterende strækninger.

Diskusionen er alt for polariseret efter min mening. Timeplanen ville være perfekt, hvis bare det var muligt at stoppe 2-3 steder på hver etape. I så fald ville lyntogene kunne fungere som super-regionaltog, der både forbandt de større byer, men også de ydre pendlerområder. Altså fx køre Kbh-odense med stop Slagelse, korsør og Nyborg. Lyntogene forsinkes kun marginalt og de nævnte byer får en særlig hurtig forbindelse ind til de større byer uden stop i de indre pend!erområder.

.
Det ene udelukker da ikke det andet. At der både kan være meget hurtige tog/forbindelser (timemodellen) som betjener de største byer: København, Odense, Aarhus og Aalborg og nogle andre - og stadigvæk hurtige - tog, der også betjener de lidt mindre købstæder. Der er jo ingen der undrer sig over i dag, at lyntogene springer disse købstæder over under deres kørsel mellem Odense og hovedstaden. Eller lyntoget "Limfjorden" der i sin tid kun gjorde holdt på Storebæltsfærgen (var gennemkørende i Odense!) på strækningen Aarhus-København.

--
Svend

låst
2535 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak