Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af ThomasTT, søndag 18. november, 2018, 11:03 (26 dage siden) @ Svend


Og det er så formentlig en fejl. Lande som Spanien og Frankrig har bygget nogle højhastighedsforbindelser, men deres jernbane kører elendigt med i bedste fald stagnerende passagertal og tårnhøj statsstøtte.

.
Stagnerende passagertal i Frankrig - det er da vist noget du gætter.
Læs bl a her (Google Translate kan muligvis være til hjælp .....)

Her anslåes det at den årlige ti!bagegang ligger på 0,5% pr år over en længere årrække. Samtidig har der været betydelig vækst i antal rejsende på langtursbusser. Og det er ikke fordi nedgangen sker fra et særligt imponerende niveau.Det er rimeligt ringe for en jernbane, der i årtier har vcæret genstand for de store TGV-projekter. Samtidig modtager jernbaneb meget høj statstøtte. Alligevel vurderes der at være et stort efterslæb i vedligeholdelse af det almindelige netværk.

Efter mine begreber er det hele en stor fiasko. Den franske jernbane er i dårlig stand, meget dyr for skatteyderne og med alt for få passagerer, så der næppe spares meget vejbyggeri. Årsagen er formentlig overdrevet fokus på prestigeprojekterne i TGV, der bare ikke fungerer i praksis. De dækker et behov, de færreste har, og så gør de det endda dårligt, fordi de er nødt til at stoppe jævnligt for at få flere rejsende, men det er togene ikke bygget til. I praksis kører TGV med en gennemsnitshastighed på 155 km/t

https://www.thelocal.fr/20171123/the-numbers-that-show-frances-proud-rail-service-is-st...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen