Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 18/11 2018, 11:08 (1980 dage siden) @ Frank Poulsen

Vest Fyn
Jeg forestiller mig ikke der er så meget trafik, der tager udgang i Odense, ej heller har slut punkt i Odense. Det meste må være gennem kørende?

Det er jo netop det der er! Regionaltogene på Vestfyn bliver ofte aflyst lige så snart der er noget, og de standser på 9 stationer mellem Odense og Middelfart! Det er jo netop derfor man vil lave de 2 nye spor på Vestfyn, så det ikke hele tiden går ud over pendlerne på Vestfyn... Som det så ofte gør.

Tak for info - men samme situation har vi også på Sjælland! Mellem Slagelse og Roskilde og tog til og fra Sydbanen.
Den nye Køge bane hjælper nok lidt - når den engang kommer til at fungere!.

Men min pointe - skrevet flere gange - er jo netop at vi skal have udvidet sporkapaciteten på mange strækninger. Det vil hjælpe på fremkommeligheden af ALLE typer af tog. Det har man fundet ud af i Holland. Her har man (mig bekendt) mange steder netop udvidet sporkapaciteten fra 2 til 4 spor. I UK satser man på kapacitet fremfor at få togene endnu hurtigere frem.
Derfor er Timemodelen også en dødssejler. Det får netop IKKE mange til at vælge toget til turer indenfor Sjælland><Hovedstaden og mellem de større byer i de fynske/jyske område!

Og når man som på den nye Køge bane anlægger nyt - hvorfor så ikke fra starten fremtidssikre med arealer / broer og tunneller som kan klare 2+2 spor. Fint nok at anlægge 2 spor fra starten. Men ønsker vi virkelig at flytte person- og godstransport fra vejene til jernbanen er der behov for kapacitet!

Endelig så vil hurtigere og tungere tog på disse strækninger betyde at skinnerne hyppigere skal skiftes - her vil 2 ekstra spor reducere generne for alle.

låst
2526 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak