Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af Rail, 18/11 2018, 15:01 (1958 dage siden) @ ventrikel

@tgpedersen

Du skal starte med at lærer noget helt elementært omkring Jernbane kapacitet.

Måske - men så burde du lære lidt om økonomi .

Det har jeg heldigvis også, det er netop derfor jeg svare her. Det er jo ikke fordi jeg ikke kan se at nogle af dine forslag kan bruges. Det er mere det at deres afkast for samfundet er meget lille og andre projekter ville giver meget større gavn!


Jeg vil anbefale at du starte med at kigge lidt på begreberne homogenitet og heterogenitet. Så vil du hurtigt finde ud af hvorfor det er på Vestfyn og ikke Østfyn at det nuværende kapacitetsproblem ligger.


Hvad har de 2 begreber med jernbanedrift at gøre?
Medmindre du tænker på at nogle tog ( godstog / "bumletog) passer dårligt sammen med hurtigtog på samme spor?
Hvis det er din pointe - tja så er det jo derfor at jeg foreslår dublering af spor på flere strækninger!

Ja men man skal netop gøre det der hvor de passer dårligt sammen!
I dag der det på Vestfyn og på Storebælt, IKKE Odense - Nyborg og Korsør - Ringsted hvor passager- og godstog faktisk passer okay sammen.

I forhold til dit forslag om at lave 4 spor Odense - Nyborg og Korsør - Ringsted. Så er det jo hul i hovedet når problemet ligger mellem Nyborg og Korsør. Særligt tunnelrestriktionerne er en kæmpe flaskehals.

Nej det er faktisk en fornuftig løsning. At bygge 2 nye spor i form af tunnel under Storebælt koster langt mere end at lave 2 ekstra spor på hver side af bæltet. Hurtigkørende tog kan derved nemmere forbikøre især godstoge og et godstog kan nå at have tilstrækkelig med fart til at passere gennem tunnelen.

Jeg skrev kun ét rør - men ved godt at det vil være ret dyrt, hvilket forhåbentligt gør at man i stedet kan kigge på at gøre godstog hurtigere.

Problemet ligger særligt på Storebælt pga. de store stigninger der gør godstog særlige langsomme kombineret med tunnelrestriktionerne på Storebælt.
Allerede i dag ligger det stramt på Storebælt, så der skal ikke mange flere persontog til før det bliver nærmest umuligt! Her hjælper dine 4 spor på hver side af Storebælt slet slet ikke!

Så hvis du skal bygge noget, så er det et ekstra rør til godstog under Storebælt!


Og hvis vi alligevel skal bygge ekstra rør, hvorfor så hvor der er nogle i forvejen?

Ja man kunne også bygge en tunnel mellem Lolland og Langeland og bro videre til Fyn. Men der ville være lidt dumt - ikke.!
Spar ironien og kom med argumenter istedet.

Jeg har egentlig ikke nogen forestilling om at det giver mening af bygge et ekstra tunnelrør under Storebælt, men når man kigger på de kapacitetsproblemer der er i dag, så vil det rent faktisk hjælpe gevaldigt hvor dit forslag stadig vil efterlade Storebælt som en kæmpe flaskehals!

Det har jeg gjort et par gange, men det kræver jo at du faktisk forholder dig til dem!

låst
2495 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
HectorrailDSB C719

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak