Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stilling - genåbning - nu med beslutningsoplæg - nultarif (Generelt)

af Frank Poulsen, 18/11 2018, 18:58 (1985 dage siden) @ Schienenwolf


Fair nok. At du vil mindske trængslen på vejene til gavn for dem, der har råd til at køre i bil, synes jeg i hvert fald er prisværdigt. Det minder meget om tankerne bag betalingsringen omkring København, hvor man også forsøgte at gøre noget for de mest velstillede ved at tvinge de mindre velstillede bilister over i langsommeligere kollektiv transport. Men desværre er de høje billetpriser nok ikke det afgørende for folks beslutning om at køre i (en dyrere) bil frem for at bruge den dyre kollektive transport. Her er transporttiden alfa og omega, og den bliver ikke ændret af, at man kan rejse uden billet. Folk har kun 24 timer i døgnet og vælger derfor at betale for bilen, som jo populært sagt er blevet allemandseje, uanset hvor "gratis" den kollektive transport bliver. Mekanismen er ikke andeledes end, at mange vælger at købe fx Politiken, uanset at gratisaviserne er "gratis". Folk har deres indtægter, og ud fra disse foretager de så deres prioriteringer. Er tog og bus det hurtigste for én, er det meget sandsynligt, at man vælger bilen fra for en periode, med mindre at man også synes, at man har brug for bilen til andet end pendling.


Jeg kender flere der netop angiver de stigende billetpriser til at man nu tager bilen i stedet. Der er intet argument for at tage det offentlige når prisen er den samme... Var prisen det halve (eller gratis som jeg evt. forestiller mig, eller hvert fald gerne ville se nogle nærmere udregninger på), så kunne man bedre acceptere det tog 10 min længere end at tage bilen, og at man ikke havde sin frihed og man sad i støj... Men hvis prisen er stort set ens, hvorfor så tage det offentlige?


Denne 2 år gamle artikel Artikel i politken viser at prisen på offentlig transport er steget 30% mere end de øvrige prisstigninger! 30%! Det er altså rimelig meget i min verden! Samtidig falder prisen på billige biler osv. Så ryger argumentet langsomt. Man kan jo også se at prisen betyder meget, når langtursbusserne, der er billigere vinder. Så selvfølgelig har prisen noget at sige! Om den skal være helt gratis ved jeg ikke, det var et opkast i debatten som jeg synes er værd at tage, da det sparer så meget andet. Men før man gør det, så skal det fungere! Og det gør det ikke i dag. For lidt kapacitet på både spor og tog og standby materiel osv osv.

låst
2435 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak