Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stilling - genåbning - nu med beslutningsoplæg - nultarif (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 18/11 2018, 20:13 (1983 dage siden) @ Frank Poulsen


Fair nok. At du vil mindske trængslen på vejene til gavn for dem, der har råd til at køre i bil, synes jeg i hvert fald er prisværdigt. Det minder meget om tankerne bag betalingsringen omkring København, hvor man også forsøgte at gøre noget for de mest velstillede ved at tvinge de mindre velstillede bilister over i langsommeligere kollektiv transport. Men desværre er de høje billetpriser nok ikke det afgørende for folks beslutning om at køre i (en dyrere) bil frem for at bruge den dyre kollektive transport. Her er transporttiden alfa og omega, og den bliver ikke ændret af, at man kan rejse uden billet. Folk har kun 24 timer i døgnet og vælger derfor at betale for bilen, som jo populært sagt er blevet allemandseje, uanset hvor "gratis" den kollektive transport bliver. Mekanismen er ikke andeledes end, at mange vælger at købe fx Politiken, uanset at gratisaviserne er "gratis". Folk har deres indtægter, og ud fra disse foretager de så deres prioriteringer. Er tog og bus det hurtigste for én, er det meget sandsynligt, at man vælger bilen fra for en periode, med mindre at man også synes, at man har brug for bilen til andet end pendling.

Jeg kender flere der netop angiver de stigende billetpriser til at man nu tager bilen i stedet. Der er intet argument for at tage det offentlige når prisen er den samme... Var prisen det halve (eller gratis som jeg evt. forestiller mig, eller hvert fald gerne ville se nogle nærmere udregninger på), så kunne man bedre acceptere det tog 10 min længere end at tage bilen, og at man ikke havde sin frihed og man sad i støj... Men hvis prisen er stort set ens, hvorfor så tage det offentlige?

Det har du ret i. Men at prisen er for høj er ikke ensbetydende med, at det er sund fornuft at gøre det gratis. I trafikselskaberne er det økonomer, der beregner, hvad markedet kan bære, og selv om der naturligvis er folk, der tager bilen i stedet, når prisen bliver for høj, er det jo ikke sådan, at togene kører tomme. Jeg synes, at man løbende hører klager over, at togene er for fyldte i myldretiderne og at der ikke er plads på skinnerne. Hvor de nye "gratis" passagerer så skal være, har jeg svært ved at se. Uden at være inde i økonomernes verden kan jeg godt forestille mig, at der også på et eller andet tidspunkt er beregnet en økonomisk effekt af "nultarif". Den passagermæssige effekt kan jeg godt forestille mig vil være massetilstrømning til et niveau, som produktionsapparatet ikke vil kunne bære - lidt a la indiske tog i myldretiden. DSB oplever dyk i passagertilstrømningen, når der er perioder med meget sporarbejde eller på anden måde driftsuregelmæssigheder, og det gjorde de også, da prisniveauet var relativt lavere end nu, så helt ufølsomme for tidsforbruget, når blot billetten er billig, er folk bestemt ikke.

Denne 2 år gamle artikel Artikel i politken viser at prisen på offentlig transport er steget 30% mere end de øvrige prisstigninger! 30%! Det er altså rimelig meget i min verden! Samtidig falder prisen på billige biler osv. Så ryger argumentet langsomt. Man kan jo også se at prisen betyder meget, når langtursbusserne, der er billigere vinder. Så selvfølgelig har prisen noget at sige! Om den skal være helt gratis ved jeg ikke, det var et opkast i debatten som jeg synes er værd at tage, da det sparer så meget andet. Men før man gør det, så skal det fungere! Og det gør det ikke i dag. For lidt kapacitet på både spor og tog og standby materiel osv osv.

Ja, priserne er steget støt udover inflationen de sidste 20-25 år, men allerede før da, var det ren "tilsætning" for trafikselskaberne at sælge deres billetter for billigt. Da der indførtes fuldt fællestaksystem i Hovedstadsområdet i 1979 faldt billetpriserne generelt markant, i hvert fald for kombinerede bus/tog-rejser men også de lange rene togrejser. Folk strømmede til, bl.a. som følge af klippekortene, men indtægterne strømmede ikke tilsvarende til. Derfor steg priserne i HT-området støt i de følgende år, så man efterhånden indvandt tabet.

Det har siden 1930'erne været politikernes ønske, at i hvert fald DSB skulle drives som en forretning med almindeligt "købmandsskab". Det ønske tror jeg, at du vil få svært ved at få politisk opbakning til at fravige. En forretning, der sælger alle sine varer til under indkøbspris eller forærer dem "gratis" til kunderne, er et fallitbo in spe. Naturligvis skal produktet fungere. For lidt kapacitet på både spor og tog og standby materiel osv. har betydning, men hvis "købmanden" stadig sælger sine - nu dyrere - varer for billigt, er det stadigvæk et fallitbo.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
2480 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak