Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gratis tog - finansiering (Generelt)

af mpp, 19/11 2018, 15:24 (1957 dage siden) @ Schienenwolf

I og med, at der almindelivis gives udtryk for, at trængslen er et problem, gælder det vel først og fremmest om at få rif-raffet væk, så trafikken kan glide. Folk skal kunne se, at roadpricing'en har en reel effekt.

Det har jeg ikke sagt. Besluttede man sig for road pricing var det dog givetvist noget man skulle forholde sig til og her er det selvfølgeligt klart at der vil være nogle fordelingsmæssige ting at forholde sig til.

Nemlig, derfor er det også en god ide at gå efter at ramme dem, der ikke har råd til at bo og arbejde i de store byer.

Der er bred enighed om at der skal indføres en eller anden form for roadpricing i fremtiden. Der er ikke nogle der har foreslået andet end at det selvfølgeligt skal koste mere der hvor der er gode alternativer og trængsel (de store byer i myldretiden) og at det skal koste mindre eller være gratis der hvor det ikke er tilfældet (små byer og landet). Det vil først og fremmest være et problem hvis folk arbejder i de store byer men bor på landet.

"De fattige"s rejsemønster i myldretiderne er som alle andres.

Er du sikker på det? Jeg ville tro at folk med lave indkomster også typisk har arbejde på skæve tidspunkter og NETOP derfor har brug for en bil for at komme frem og tilbage, da den offentlige trafik kører dårligere der. På den anden side er der en masse der vælger at køre i bil stort set parallelt med en bus- eller togrute og som netop kunne omvendes til at tage toget.

Ja, de, der ikke har har så store indtægter, har som regel også nogle skodbiler. Det skal de ikke have lov til.

Jeg siger ikke noget om hvorvidt de skal have lov til det eller ej, men at folk med færre midler er ekstra sårbare overfor at deres bil ikke fungerer. Og så er det pludseligt svært at komme på arbejde eller hente børn eller købe ind eller noget andet, og lige præcist på det tidspunkt ville det måske være rart hvis der var blevet investeret i bedre bus- eller togservice.

Men nu er det jo nok også sådan, at ikke alt drejer sig om penge, men at nogle også har brug for en bil for at kunne møde på arbejde, hente børn inden institutionerne lukker etc. og i det hele taget at få deres dagligdag til at hænge sammen.

Indenfor rammerne af det samfund du lever i og de valg du har taget. Ligger institutionen tæt på en station er det lettere at tage toget, ligger den langt fra en station er det sværere. At understøtte at de fleste i Danmark kan bo i enfamilieshuse er et politisk valg (herunder at der så vil være mere biltrafik) og mange af vores nabolande har slet ikke lige så mange der bor i enfamilieshuse. At man kan klare sig uden en bil i de store byer er udtryk for at de er tætte byer (ikke bare store) og der er ikke noget til hinder for at man bygger tættere flere steder hvis folk virkeligt gerne ville klare sig uden deres bil. Men det vil folk ikke og her bør vi erkende at det er et POLITISK valg og ikke et udtryk for egentlig nødvendighed.

Ved flyrejser er omstændighederne jo ganske anderledes, men det vil være fint, hvis man kan bilde de utilfredse brokkehoveder i de lavere socialgrupper ind, at det er principperne og ikke de faktiske omstændigheder, der er det afgørende.

Sig det til dem der med kort varsel skal hjem til Aalborg eller Polen eller et andet sted fordi et nært familiemedlem er kommet på hospitalet.

En eller anden "forklaring" skal de jo have. Personligt ville jeg jo nok blive lidt sur, hvis jeg som følge af beskatning skulle bruge fx 3 timer på transport daglig i stedet for kun 1 1/2 - 2 timer, men det må folk finde sig i og - som du skriver - glæde sig over. Og det er heldigvis ikke mig, der bliver ramt.

Det er sådan set ikke sådan det fungerer og transporttiden ligger historisk ret fast. De fleste tager stilling til hvor meget tid de vil bruge på transport (typisk 30 til 60 minutter) og søger så arbejde indenfor det område. Har man ikke en bil vil det område man kan søge arbejde i være anderledes end hvis man har en bil. Er der et hurtigt tog vil det hjælpe en til at søge arbejde længere væk. Der er mange fordele ved at sikre at vi kan komme hurtigere rundt (herunder at vi kan søge job bredere), men det er ultimativt en politisk prioritering uanset om folk kører med tog eller bus.

Kun de, der har fortjent at have bil, skal have det.

Det har jeg ikke sagt. Men den politik der bliver ført gør det enten lettere eller sværere at leve uden bil. På samme måde er det også sværere og sværere at leve uden smartphone, men det betyder ikke vi tager afgangstavlerne ned på busstopstederne (folk kan bare tjekke på deres telefon), fordi vi alligevel stadig mener at det skal være muligt at leve uden smartphone. Samme princip gælder her – mener du at man skal have en bil for at kunne deltage fuldt ud i samfundet?

Hvis folk i bil kan komme hurtigere frem, så er det en god løsning. Målet helliger midlet.

Det kommer vel så sandeligt an på hvad det koster. Og hvad man kunne have gjort i stedet. Man kunne sagtens gøre meget mere plads til biler i de store byer, men det ville samlet mindske mobiliteten hvis folk ikke kunne komme rundt i bus eller på cykel.

Ja, det er en god fornemmelse at have sit "på det tørre". Ganske enig.

Ja. Og derfor er det også godt at holde sig for god til argumenter om hvad der stiller "de svage" bedre eller dårligere. Man kan hævde at det vil stille "de svage" bedre at der er bedre og billigere offentlig transport eller at det i stedet er bedre at de får billigere biler. Typisk mener dem der lever uden bil det første (så de kan spare penge på transporten) og dem med bil det sidste (så de kan spare penge på transporten). De fattige bliver ikke hørt for det var alligevel ikke dem det handlede om.

låst
2486 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak