Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

gratis tog - finansiering (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 22/11 2018, 04:12 (1953 dage siden) @ ThomasTT

Ja du må være den store brave forsvarer for de sagesløse ofre for det brutale overgreb på menneskeheden som billigere offentlig transport åbenbart er... Sorry, men det er noget værre ævl. Du er givetvis den eneste, der kan opfatte gratis tog som en svinsk ting at gøre mod alle fattige. Det er meningsløst retorisk hykleri, du kan kaste efter et hvilket som helst forslag, der går mod din agenda.

Jeg deler bestemt ikke din idé om, at jernbanen skal være et socialkontor, og dit højrøvede ordskvalder om, at "du må være den store brave forsvarer for de sagesløse ofre for det brutale overgreb på menneskeheden som billigere offentlig transport åbenbart er" betragter jeg alene som et latterligt forsøg på at ville tale om noget andet, når man ens påstande er blevet imødegået. Det samme gælder din løgn om, at jeg skulle opfatte "gratis tog som en svinsk ting at gøre mod alle fattige". Når man lyver eller trækker nazi-kortet, som du jo sikkert snart også gør, har man allerede tabt.

Jeg har ikke givet udtryk for, at jeg opfatter "gratis tog som en svinsk ting at gøre mod alle fattige". Jeg har givet udtryk for, at "gratis" tog ikke er gratis, men skal betales af nogen, og at de bestemt ikke er gratis for dem, der betaler uden at kunne bruge dem. Men jeg kan da godt forstå, at det synspunkt er upopulært i udbytterkredse, der helst vil have andre til at betale for deres forbrug.

Jeg har også givet udtryk for, at road pricing har en social slagsside, der først og fremmest er til gavn for de rige, som får løst deres "trængselsproblemer", mens de mindre formuende får forværret deres, når de tvinges over i langsommere transportmidler. Selv om du måske gerne så, at det var de betalingsdygtige (de "rige") og ikke dem i den nedre ende af lønskalaen, der vil blev presset over i langsommelige transportmidler, så er det ikke det, som vil blive virkeligheden med road pricing.

Og nej, du kan ikke udvide vejkapacitet på samme måde som med jernbane. Det har man ligesom brugt de sidste mange år på at finde ud af. I Danmark er trængslen steget, og udkantsdanmark opstået som begreb i takt med motorvejenes udbygning.

Jo, det er gået umærket med at udvide vejkapaciteten lige siden 1920'erne, da de første asfaltveje blev anlagt. Siden da er trængslen steget i takt med at befolkningstallet og befolkningens velstand er steget og de store byer er vokset. Det er magisk overtro at mene, at trængslen skyldes, at man har forbedret vejene. Ligeledes er Udkantsdanmark ikke opstået som følge af motorvejsbyggeri, men som følge af nedlægning og udflytning af arbejdspladser og en generel effektivisering af samfundet, som har gjort en hel del arbejdsfunktioner overflødige. Flytningen fra land til by har også kunnet ske, uden at der nødvendigvis skulle bruges motorveje til flyttebilerne.

Flere veje fører til mere trafik, ligesom med jernbane, men hvor der er plads til både flere tog og passagerer, er der ikke plads til biler.

Nix, flere mennesker fører til mere trafik, både på veje og jernbaner. Folk vælger generelt det hurtigste og mest effektive transportmiddel, som deres økonomi tillader dem. Så hvis du og dine ligesindede vil have mindre trængsel på vejene, er det helt sikkert vejen frem at forringe folks velstand, så der har I med road pricing fat i noget af det rigtige, hvis man ellers synes, at velstandsforringelser er noget at stræbe efter.

Og jo, der er plads til biler. Ellers havde man ikke bygget moderne veje gennem snart 100 år. De steder, hvor der i myldretiden er kapacitetsproblemer på jernbanen, er der også - selv om du påstår det modsatte - også kapacitetsproblemer på jernbanen. Der er en årsag til, at Transportministeriet, Banedanmark og DSB er i fuld gang med at øge kapaciteten med et nyt signalprogram, som bl.a. skal skaffe bedre plads.

En hærvejsmotorvej vil givetvis aflaste e45 ( for en gigantisk pris) men bilisterne bor altså ikke ved motorvejene, og hvis de gjorde ville det bare blive endnu værre, for så kunne de intet foretage sig uden bil.

Ævl! Masser af mennesker bor heller ikke ved jernbanen, så de kan heller ikke foretage sig noget uden bil.


Jeg har allerede nævnt eksemplet med verdens formentlig bredeste motorvej, udvidet til 26 spor i texas for 50 milliarder, hvorefter rejsetiderne blev længere. Din skingre tone taget i betragtning vil du sikkert bare råbe fakta ned og kalde det et ovegreb på børn eller noget lignende. Men så må den stå der

Ja, den motorvej i Texas er et rigtig godt eksempel på dine "fakta". Jeg er sikker på, at den er en fællesnævner for alt motorvejsbyggeri - bortset fra naturligvis de nordjyske motorveje og motorringvejen omkring Herning, og bortset fra motorvejene til København, som ikke har 26 spor. Havde de det, ville der ikke være biler nok til at fylde dem op. Så den "skingre tone" klarer du ganske udmærket selv. Og den med "overgreb på børn" får mig da også til at tænke på, hvad der mon egentlig foregår inde i dit hoved. Tsk, tsk, tsk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
2103 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
DSB PR908

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak