Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gratis tog - finansiering - Big time OT! (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 22/11 2018, 05:39 (1981 dage siden) @ tgpedersen

Jeg vil have Kattegatforbindelse med jernbane, uden Vejle Fjords bro og timemodel, men med sideforbindelse til Fyn og lufthavn, finansieret ved frasalg af den inddæmmede Svanegrund. Eftersom frasalget sker tidligt i projektet vokser gælden ikke så hurtigt som ellers. Iøvrigt skal det helt finansieres af staten, lånet/ne betales tilbage af det øgede skatteprovenu forbindelsen genererer i landet.

Jeg ser også gerne at vi får en Kattegatforbindelse snarest.
Men UDEN jernbane.
Idag kører i gennemsnit 22.000 personer over Storebælt. Det tal vil ikke øges nævneværdigt ved jernbane over Kattegat.
Problemet er at prisen gor at udvide med jernbane stiger med min. 40-50 mia. kr. Så togpassagerme bil aædrig kunne tilbagebetale den udgift.
Der villle heller ikke køre mange godstog den vej.
Men Kattegatforbindelsen ville aflaste motorvejen over Fyn og udsætte tidspunktet for bygning af en 3. Lillebæltsbro.

Supplerede man yderligete med en vej- & jernbanebro fra Sydfyn til Als kunne godstog med fordel køre denne vej og i mindre omfang genere personvognsdriften.
Med udvidelse til 4 spor fra Ringsted til Odense og ny bane fra Odense til Lillebælt fik man rigelig med kapacitet til lynhurtige landsdelforbindelser alm. Pendlertog og godstog.
Det ville ikke koste meget mere end jernbane på Kattegatforbindelsen.
Men ville givet forøge antal daglige pendlere.

Når kapaciteten så var tilvejebragt kunnr man fjerne befordringsfradraget for alle som boede indenfor 10 -15 km fra en jernbanestation.
Gjorde man busdrift i lokalområderne gratis - så ville rigtig mange vælge toget.

låst
2140 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak