Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gratis tog - finansiering - Big time OT! (Generelt)

af tgpedersen, 22/11 2018, 09:08 (1975 dage siden) @ ventrikel

Jeg vil have Kattegatforbindelse med jernbane, uden Vejle Fjords bro og timemodel, men med sideforbindelse til Fyn og lufthavn, finansieret ved frasalg af den inddæmmede Svanegrund. Eftersom frasalget sker tidligt i projektet vokser gælden ikke så hurtigt som ellers. Iøvrigt skal det helt finansieres af staten, lånet/ne betales tilbage af det øgede skatteprovenu forbindelsen genererer i landet.


Jeg ser også gerne at vi får en Kattegatforbindelse snarest.
Men UDEN jernbane.

Jeg får en mistanke om at du bor i Syddanmark.

Idag kører i gennemsnit 22.000 personer over Storebælt. Det tal vil ikke øges nævneværdigt ved jernbane over Kattegat.

De to sætninger sammen giver ingen mening. Selvfølgelig øges antal personer over Storebælt ikke med jernbane over Kattegat, snarere tværtimod. Måske mener du
** Idag kører i gennemsnit 22.000 personer mellem Øst- og Vestdanmark. Det tal vil ikke øges nævneværdigt ved jernbane over Kattegat.
Og det er forkert. Antallet jernbanepassagerer over en Kattegatforbindelse plus antallet jernbanepassagerer over Storebælt vil være betydeligt større end det nuværende antal jernbanepassagerer over Storebælt.

Problemet er at prisen gor at udvide med jernbane stiger med min. 40-50 mia. kr. Så togpassagerme bil aædrig kunne tilbagebetale den udgift.

Du har taget trafikministerens slag på tasken og tilføjet et 'minimum' for egen regning. Og i princippet skal faste forbindelser være gratis for brugeren, lige som Lillebælts- og Storebæltsbroen var det i sin tid. Det giver den største samfundsmæssige gevinst.

Der villle heller ikke køre mange godstog den vej.

Jeg har endnu ikke set dokumenteret hvor på en Kattegatforbindelse stigningen ville blive større end på Storebælt, og hvorfor man ikke skulle kunne bygge bro der passer til akseltryk på øvrige strækninger.

Men Kattegatforbindelsen ville aflaste motorvejen over Fyn og udsætte tidspunktet for bygning af en 3. Lillebæltsbro.

Sandt. Men tredje Lillebæltforbindelse skal gå mellem Als og Fyn. Dem ved Middelfart har allerede 2 plus 6 kørebaner, sammenlign med Storebælts 4.


Supplerede man yderligete med en vej- & jernbanebro fra Sydfyn til Als kunne godstog med fordel køre denne vej og i mindre omfang genere personvognsdriften.

Den rute ville være længere end den over Femern. Men den ville måske kunne bruges som alternativ rute.

Med udvidelse til 4 spor fra Ringsted til Odense og ny bane fra Odense til Lillebælt fik man rigelig med kapacitet til lynhurtige landsdelforbindelser alm. Pendlertog og godstog.

Altså 2 nye jernbanetunneler under Storebælt? Hvorfor så ikke jernbane over Kattegat? Generelt: hvorfor handler de fleste mere dristige forslag mere om hvem der *ikke* skal have end hvem der skal have?

Det ville ikke koste meget mere end jernbane på Kattegatforbindelsen.
Men ville givet forøge antal daglige pendlere.

Kattegatforbindelsen ville givet forøge antal daglige pendlere.


Når kapaciteten så var tilvejebragt kunnr man fjerne befordringsfradraget for alle som boede indenfor 10 -15 km fra en jernbanestation.

Hvor østtysk. Hvorfor ikke bevæbnede vagter der ringer på hver morgen og eskorterer en til toget?

Gjorde man busdrift i lokalområderne gratis - så ville rigtig mange vælge toget.

låst
2161 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak