Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jyske og fynske kunder vælger toget fra (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/11 2018, 09:23 (1973 dage siden) @ Gæst19

https://www.dr.dk/nyheder/indland/jyske-og-fynske-kunder-vaelger-toget-fra

Hvis udviklingen forsætter, så behøves vi hverken at bekymre os om nye signalsystemer eller nye smarte el-tog, for de kunder som skulle få glæde af det, er forsvundet til andre transportmidler.

Det er ikke særligt overraskende at så mange fravælger toget, når man ser på de seneste års mange sporarbejder, hvor meget centrale strækninger totalspærres i flere måneder og hvor et sporarbejde kan strække sig over hele og halve år - der bør man nok blive noget mere kundevendt, når er sporarbejde planlægges og ikke kun kigge på hvordan det kan gøres billigst muligt.

DSB bærer dog også selv en stor del af skylden. Igennem de seneste 5 år, har DSB ført en bevist strategi om, at fjerne alt hvad der bare kunne minde om service, det være sig både i toget og på stationerne - og på et tidspunkt så reagerer de kunder der har en anden mulighed for transport, hvilket er det der har sket igennem de seneste år.

Den strækningen jeg kender bedst, Vejen-Fredericia-København, har pålidelighed og komfort været en lang nedadgående spiral se seneste år.

For de personer der er afhængige af regionaltoget Aarhus-Esbjerg, har det seneste år været en lang prøvelse. Jeg tror ikke der har været én uge hvor der ikke har været et eller flere regionaltog der pludselig er blevet aflyst - og DSB indsætter hverken erstatningsmateriel eller togbusser - passagerne må blot vente en ekstra time. Direkte forespurgt, så bekræfter DSB, at man ikke har reservemateriel stående i Esbjerg, hvis der pludselig opstår fejl på et IC4 togsæt, så må man aflyse i stedet. Muligheden for at 'låne' et IC-togsæt findes som bekendt ikke længere, da litra ER ikke virker nord for Fredericia.

Komforten for de der ofte rejser til København og gerne vil benytte toget til at arbejde undervejs, er ikke længere en oplagt mulighed. Litra ER er ganske simplet ikke indrettet til det formål, enten mangler bordet mellem sæderne, eller også er opstillingen så tæt (fly-opstilling) at en lap-top ikke kan benyttes. Mange af de kunder har fravalgt toget, for når man alligevel ikke kan arbejde undervejs, så tager man den fleksibilitet som bilen giver - og skal man flere af sted, så er prisen ikke højere end med toget.

Hvis viljen ellers var tilstede hos DSB, så kunne mange mindre tiltag gøre toget attraktivt igen, bl.a. kunne man indrette et antal ER-togsæt til kun at køre IC-løb, og man kunne have reservemateriel stående strategiske steder, så man ikke behøves af aflyse i tilfælde af en fejl. Desværre ser vi et DSB er blive mere og mere selvtilstrækkeligt og overhovedet ikke anser virkeligheden udenfor Telegade som eksisterende, men i stedet forsøget at italesætte sin egen version af virkeligheden...

Seneste har DSB gået i åben krig med stort set alle medarbejder grupper i firmaet - det skal nok skabe et overskud hos de medarbejdere, der skal yde den kundevendte service - en service DSB er så afhængig af, men som man ikke forstår at værdsætte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1018
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak