Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)

af Rail, 27/11 2018, 15:41 (1969 dage siden) @ kme

Hvor mange "lokaltog" skal DSB køre og hvorfor må de ikke køre mere end 160 km/t?

DSB skal vest for Storebælt kun køre Odense-Fredericia og Esbjerg-Fredericia som regionaltog. Sidstnævnte var før hen et IC tog med IC3, inden det blev til MR og nu IC4. Begge strækninger tillader hastigheder over 160 km/t.


Hvilken relevans har 160+ km/t på fx Esbjerg-Fredericia? Regionaltog skal stoppe i Bramming, Holsted, Brørup, Vejen, Lunderskov, Kolding og Fredericia. Det er ca. et stop for hver ti km, så man kommer aldrig i nærheden af 160 km/t.

Hvor dårligt tror du egentligt at et accelerer ?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak