Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 27/11 2018, 15:48 (1976 dage siden) @ kme

Hvor mange "lokaltog" skal DSB køre og hvorfor må de ikke køre mere end 160 km/t?

DSB skal vest for Storebælt kun køre Odense-Fredericia og Esbjerg-Fredericia som regionaltog. Sidstnævnte var før hen et IC tog med IC3, inden det blev til MR og nu IC4. Begge strækninger tillader hastigheder over 160 km/t.


Hvilken relevans har 160+ km/t på fx Esbjerg-Fredericia? Regionaltog skal stoppe i Bramming, Holsted, Brørup, Vejen, Lunderskov, Kolding og Fredericia. Det er ca. et stop for hver ti km, så man kommer aldrig i nærheden af 160 km/t.

Men det gør man mellem Fredericia og Aarhus. I Sverige køber man også regionaltog til 200 km/t (Stadler Mälartåg + Bombardier Zefiro Express) og mellem München og Nürnberg er Skoda ved at levere 190 km/t hurtige regionaltog. Men det er rigtigt at man i de fleste systemer kun køber til 160 km/t i Tyskland fordi strækningerne kun er bygget til 160 km/t eller mindre.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak