Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af mpp, fredag 30. november, 2018, 02:11 (201 dage siden) @ TroelsH

Jeg mener at have hørt at man med 350 km/t ville kunne komme ned omkring 45 minutter. Man kunne så anlægge en ny bane der udgår fra Kbh–Ringsted omkring Vigerslev og kører langs motorvejen hele vejen til Kalundborg.

Jeg har dog svært ved at se at det er den bedste løsning. Et af formålene med sådan en ny forbindelse ville være at løfte Nordvestsjælland. Der ville givetvist også skulle køre et tog med stop Roskilde–Holbæk–Kalundborg–Samsø og det tog ville nok ikke kunne nå 350 km/t på broen. Det ville nok i hvert fald på broen give mening at køre med lavere hastighed (f.x. 200 km/t som på Øresund) så man kunne øge kapaciteten (f.x. til 12 tog i timen).

Det burde ikke være noget problem at finde tog til strækningen dog. Der er leveret tog til 350 km/t til Spanien (Velaro, Barcelona–Madrid), Kina og Italien og sikkert også flere steder. Derudover snakker man om at højhastighedsbanen i Californien skal køre med 350 km/t, ligesom HS2 i England bliver bygget til 400 km/t.

Samlet set skal man nok se det som et par forskellige projekter. En ting er at bygge en bro på tværs af Kattegat, noget andet er at bygge en ny bane på Sjælland og i Østjylland. Det giver sig selv at det er billigere jo mere af den eksisterende bane man kan bruge. Der er kun enkeltspor Kalundborg–Holbæk, så det ville i hvert fald på det stykke skulle bygges nyt. Hvor langt man så fører en højhastighedsbane mod København vil så være et politisk spørgsmål, og man kunne både forestille sig tilslutning i Roskilde og længere inde.

Om markedet kan bære det er så en anden sag og kommer blandt andet også an på hvilke baner i Jylland der bliver elektrificeret og hvordan man passer det ind i timemodeller o.l.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
BLDX A/S

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen