Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af Gæst1, fredag 30. november, 2018, 09:52 (232 dage siden) @ mpp

350 km/t over en lang bro med danske vejrforhold kan blive en udfordring (man burde reelt overveje en tunnel istedet for). 250 km/t er nok mere realistisk og giver en køretid på under en time mellem København og Aarhus.
Der skal laves ny bane fra "mindst" omkring Lejre og via den nye bro og frem til Hovedgård hvor man benytter Timemodellens nye (ikke besluttede eller finansierede) bane resten af turen til Aarhus. Broen holder ca 100 år, og der er flere udenlandske konsortier, der gerne finansierer dette mod at få monopol på højhastighedstogene, der vil komme til at køre ned til hvert tiende minut....Det er en klar god kommerciel forretning for firmaer, der ikke nødvendigvis er bundet af danske samfundsøkonomiske beregningsmodeller (investeringen tjener sig ikke nødvendigvis hjem på 30 år).

Laver man en "rigtig" shunt forbindelse omkring Jyderup, vil man kunne køre rigtig hurtigt til eksisterende Kalundborg station fra København, og samtidig lade de "på Samsø standsende tog" køre via Holbæk og dermed ikke belaste kapaciteten på den hurtige linie til Aarhus.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MV1101
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen