Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

... og han fortsætter hvor han slap (Generelt)

af Rail, 30/11 2018, 12:42 (1972 dage siden) @ AndreasM

Der er nok ingen tvivl om, at de tidligere lokalaftaler var meget lukrative for personalet, f.eks. blev vagtplanen vist nok 'låst' fem dage i forvejen og de tog man var sat op til at køre, kunne der ikke ændres på - det har givet store udfordringer under uregelmæssigheder, hvor det var umuligt at bemande tog, selv om der var ledigt personale. Man kan nok argumenter for, at hvis du skal være på din arbejdsplads ml. 8 og 16, så må din arbejdsgiver også bestemme hvad du skal lave, sådan er det i hvert fald hvor jeg arbejder. Men hvis det var en eneste udfordring, så var den nok allerede løst.


Det har ikke hold i virkeligheden. Det eneste der (efter de gamle lokalaftaler) låser er starttid, sluttid og pausens geografiske placering. Udover de tre kriterier, må DSB ændre fuldstændig uhæmmet i tjenesten (og gør det også). Jeg går ud fra at det også er sådan på din arbejdsplads, at hvis I har en aftale om at du har fri kl 16, så er det også det tidspunkt du forventer at kunne gå hjem de fleste dage? :-)

Men det at pausen er geografisk låst betyder jo ret meget for hvad man sætte en lokomotivfører til!

Hvis du skal starte og slutte i København men skal have din pause i Aarhus, så er det svært at ligge din vagt om til at køre regionaltog på Sjælland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak