Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af nk @, fredag 30. november, 2018, 21:25 (202 dage siden) @ Ib Jensen

Husk at pengene skal lånes og dermed skal der betales renter. Ved Fehmern regner man med 3% i realrente, Ifølge samme har realrenten for Storebælt og Øresund været 1,8-2,0%. 2% vil koste 3mia i renter det første år svarende til 410 kr mere pr rejse. (Se https://femern.com/da/Tunnel/Finance )
I alt ca 615 kr pr enkeltrejse inden der overhovedet er sat et tog på skinnerne, og det endda med et forventet passagertal svarende nogenlunde til det nuværende passagertal på Storebælt (3845000 i første halvår 2018, svarende til ca 21000 om dagen jvf https://finans.dk/erhverv/ECE10822379/dsb-taber-kampen-om-passagererne-over-storebaelt/... ) så virker det ikke helt realistisk.
Dertil kommer så at det kræver en del vedligeholdelse, der også skal financieres.

mvh
Niels Kristiansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen