Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af tgpedersen, lørdag 01. december, 2018, 11:17 (322 dage siden) @ William Skov

Jeg vil mene at din linjeføring er ugennemtænkt

Det var ikke pænt sagt. Men det er rigtigt at jeg ikke har kigget på et højdekort.

og at det er muligt at reducere anlægsomkostningerne ved en alternativ linjeføring. (Primært omkring Kalundborg).

https://map.krak.dk/m/SIQvm

Til gengæld har du en kurve med radius ca. 300m for at undgå det højtliggende område nord for Kalundborg. Mindste high speed kurveradius er 3-4 km.

Evt. kunne man lade banen følge sydkysten af Røsnæs (der bliver hyl og skrig).


Sporet mellem Jylland og Samsø ligger der hvor vanddybden er lavest og derved er billigst at anlægge. Og på en dæmning det meste af vejen.

Hvorfor så ikke inddæmme området?

Sporet mellem Samsø og Sjælland ligger i en tunnel af hensyn til skibstrafikken og at det er for dyrt at anlægge en højbro. Enten som sænketunnel eller boret.

Tunneler er ikke nødvendigvis billigere end broer.


Mellem Samsø og Jylland kan overskydende materiale anvendes til at etablere en kunstig ø, kun til dyreliv.

Det er spild af gode penge.

Den ø skal delvis være over normal vandstand og resten tørlagt havbund, som du selv skriver.

En afstikker til Fyn mener jeg ikke er nødvendig.

Og der er vi uenige. En sideforbindelse til Fyn vil gøre det inddæmmede til Danmarks centrum og øge grundpriserne betragteligt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen