Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Træk kraft DSB litra EB (Generelt)

af Peter Christensen, 3/12 2018, 08:21 (1969 dage siden) @ kme

Beregningerne er del af en rapport fra Trafikstyrelsen, men jeg ved ikke om den er offentlig. IC3s accelerationskurve flader noget hurtigere ud end et ellok med 6,4 MW og 300 kN trækkraft.


Nu har de remotoriserede V6 MF'ere jo en 12 trins gearkasse i modsætning til 1. generation IC3's fem gear. 12 gear mellem 0 og 180 km/t giver nærmest en turbodiesel optimal drift.

Klebager!
En hurtig lille sammenligning.
MF:
4 motorer @330 kW = 1320 kW, vægt 90 tons. Dette giver 14,6 kW/t
Vectron:
6400 kW, vægt 84+360 (et lok, 6 DD vogne), ialt 444 t. Dette giver 14,4 kW/t.
Altså er effekt/vægt forholdet meget ens, hvilket har betydning for acceleration. Endvidere går noget af effekten i MF til at drive lys og air-con anlæg, hvorfor der burde trækkes noget fra effekten dér. Jeg ved ikke hvor meget.
Da el-lokomotiver normalt har seperat modul til el-varme, da behøves intet fradrag i den for Vectron opgivne effekt.
Da kraftoverføringen på MF og EB er forskællig, da er eneste fornuftige sammenligningsgrundlag trækkraftkurver og kørertider.
Så er jeg sådan set ligeglad med om MF er "optimal turbo diesel med forkromet mellemgasfordeler". En ME er også turbo diesel - hvis nogen skulle have glemt det.... MR fik hurtigt pillet turbo'erne af, men havde stadig en ganske pæn acceleration, hvorfor turboen ikke kan bruges som argument alene.

Acceleration på 1,2 m/s2 for et dieseltogsæt kræver da vist at alle fire motorer er virksomme. ..

Det de vel normalt. Og skulle en motor dø kan en IC3 halte hjem. En Vectron halter ingen steder, selv ikke hvis det bare er manglende kørestrøm..

Normalt er så meget sagt når det er DSB..., men en meget stor gruppe IC3 har kun 3 virksomme motorer, en gruppe har alle 4 og nogle få 2. Dem med kun 2 virkende motorer bliver ofte "pakket" med IR4 og MF med 4 virkende motorer; så undgås forsinkelser...
Banemotorudkobling er et andet gammelt trick til at få lokomotiver hjem.
Det er kun absurde tilfælde hvor banemotorankeret ødelægges eller akslen knækker at skidtet skal slæbes (langsomt) hjem.
Så vidt jeg husker, er de nye el-lokomotiver solgt med en vedligeholdelsespakke, så det er Siemens, der har ansvaret for vedligeholdet. Det burde give en rimelig driftssikkerhed, at leverandøren hænger på den del.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailDSB MZ1439

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak