Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan det nu betale sig..... (Trafikpolitik)

af SFJ, 3/12 2018, 16:59 (1961 dage siden) @ ThomasTT

Hvordan kan værdien af arbejdstid i toget være til skade for jernbanen? Det er da netop en kæmpe fordel og helt forkert ikke at medregne den

Målet med infrastruktur investeringer er, som nævnt, næsten altid at spare tid. Hvis du tilfører tiden i toget mere værdi opnås der mindre nytte ved at spare tid i jernbanetrafikken.
Om man kunne tilføre en positiv faktor på overflytning fra bil til tog, i nytte bliver ikke simpelt, men vil snakke med nogle af dem, der arbejder med analyseværktøjerne til daglig ved lejlighed. De har sikkert en bedre forklaring.

Byudvikling kan ikke ske alle steder. Der går en lige linie fra åbningen af bruuns galleri i selve Aarhus H for 10-15 år siden og til de nuværende ønsker om at genåbne Stilling og Laurbjerg. Og den yderligere udvikling med en ny bydel på rutebilstationen og hele overdækningen af banegraven vil utvivlsomt trække i samme retning. Men indgår det i beregningerne?

Som den anden Thomas også nævnte handler det om, at vi ikke har midler til det hele og må prioritere. Den vækst i velstand der skabes i Aarhus kunne lige så godt være kommet ved at investere i et lige så godt projekt et andet sted i landet. Derfor beskriver man det kun i VVM og det er et politisk valg hvor man vil lægge væksten.


Er den stigende trængsel eller road pricing medregnet i den forstand, at adgang til de større byer i bil helt givet vil bliver dyrere og/eller mere besværlig i fremtiden

Road pricing er ikke besluttet endnu (mange interessenter at tage hensyn til, så kommer ikke snart), men trængslen medrenges selvfølgelig i trafikprognoserne.

Hvordan kan man beregne et konstrueret tal som værdien af tidstabet for gennemrejsende ved et stop i Langeskov, når man samtidig arbejder med planer om at køre langt flere tog på strækningen i fremtiden?

Altså tidstabet ligger jo for alle de rejsende, der skal stoppe i langeskov. Har ikke set tallene for Langeskov, men at nå et antal tog hvor ingen gennemkørerende tog er nødsaget i Langeskov er næppe realistisk. Så det vil altid være en afvejning af om brugerne af Langeskovs gevinster kan opveje tabet for andre rejsende. Det ser det så bare ikke ud til pt. desværre. Som Fynbo er det dog dejligt at se lokal udvikling alligevel (nu er den jo bygget), også selvom at det giver et stop på en af de mest lige strækninger i DK. :)

Man skal ikke investere ud i den blå luft. Det er fint med beregninger. Det skal bare ikke munde ud i eet tal, der skal agere konklusion. Der skal beregnes 117 tal med stort fokus på usikkerheder og elasticiteter i forskellige scenarier og ikke mindst, hvordan politiske beslutninger spiller ind

Det gør man også. Det kaldes, at undersøge om et projekt er robust. Derudover er der som nævnt VVM, som er lige så vigtig for et projekt. Der udvikles stadig på analyseværktøjer, men pt. er samfundsøkonomisk analyse og VVM det, der er standard i Danmark.

Mvh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak