Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det er toger, som er flygtet fra kunderne (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 3/12 2018, 20:49 (1964 dage siden) @ RasmusD

Når du hiver din køreplan-kæphest frem igen, er det så fordi du bare ikke vil acceptere at DSB ikke har indflydelse på Banedanmarks sporarbejde?

Store dele af strækning 2 mellem Ringsted og Rødby kommer til at være lukket gennem halvdelen af 2019. I den tid kører der ikke tog syd fra Næstved. Hvad skal vi med én forkromet køreplan, hvis den ikke passer 50% af tiden.

Banedanmark laver så meget klat-sporarbejde i weekender og ferier, at der er ændringer i trafikken hver eneste uge. Det har ikke noget at gøre med hvad DSB kan. Det er et spørgsmål om kapacitet på skinnerne. Det kan DSB ikke gøre noget ved, udover at køre reduceret drift året rundt, men det tjener jo ikke nogen.

Det er ikke ligefrem noget nyt, at Banedanmark udfører sporarbejder i weekender og ferier, det er praktiseret i over 100 år. Ligeså har DSB i over 100 år været i stand til at udgive en køreplan, der var gældende for en nærmere bestemt periode, samtidig med man har praktiserer ændringer og aflysning pga. bl.a. sporarbejder. At Ringsted-Rødby er lukket i en længere periode, kunne der jo tages hensyn til i køreplanen, og det behøves jo ikke påvirke køreplanen for togene i Jylland og på Fyn.

Argumentet med, at det ikke er muligt at lave en køreplan er udelukkede bekvemt for DSB. Med de IT muligheder der findes i dag, så er det en smal sag at udfærdige et program, som generer en PDF-køreplan for en bestemt banestrækning og periode, alle oplysninger er tilgængelige elektronisk. Det er derfor blot et spørgsmål om, at præsenterer oplysninger som en let tilgængelig oversigt i en PDF-fil, det andre kalder en 'køreplan' - måske en opgave for en 'Innovations-rebel'.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak