Igen: Arbejdsnedlæggelse - S-togene fredag morgen (Generelt)

af P.Jensen, tirsdag 04. december, 2018, 08:39 (895 dage siden) @ Svend

Sakset fra Berlingske i dag - fra rubrikken "Groft sagt" - for dem der ikke kender den er det korte tekster hvor 5-6 personer skiftes til at give humoristiske, men stadigvæk lidt skarpe kommentarer til alt muligt - i dag om DSB arbejdsnedlæggelser

Peter Nedergaard DSB-ansatte mod den danske model
De DSB-ansatte lagde forleden Sjælland togmæssigt brak, fordi man var utilfreds med, at det ikke længere var DSB-tillidsmænd, som skal lede virksomheden. I stedet vil ledelsen af DSB gerne have styringen af driften, således at den bliver mest mulig rationel og ikke blot tilpasses de DSB-ansattes tilfældige luner. Groft sagt bakker op om ledelsen. Vi vil oven i købet fremholde, at overdragelsen af ledelsesretten til DSB-ledelsen allerede blev aftalt med det øvrige arbejdsmarked ved September-forliget i 1899, hvor man enedes om, at lønmodtagerne på den ene side kollektivt kan forhandle løn via tillidsmændene, men at tillidsmændene omvendt ikke må blande sig i ledelsesretten. Vi opfordrer til, at alle DSB-ansatte overholder denne grundsten i den danske model.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

De blå tog

De blå tog
Pris 440 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen