Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CAF erstatter Bombardier i "nye vogne" udbud (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/12 2018, 14:34 (1969 dage siden) @ bastholm

Dette kommer meget bag på mig Lasse.

Umiddelbart fornemmede jeg at et bud med dobbeltdækkerne magen til de tyske IC tog (men til 190 km/t) ville være et godt bud. Som enkeltvogne ville de også kunne bruges frit sammen med de eksisterende DD og forstærke regional stammerne. Dette ville give DSB megen fleksibilitet mht brug af vognene.

Jeg har formelt overleveret projektet til vores tilbudsteam, og er ikke involveret i beslutningen om ikke at byde.
Men to ikke helt tilfældige kommentarer der kan findes andre steder, kan jeg godt tillade mig:
1: Nye Bombardier dobbeltdækkere kan godt rende 200 km/t (eksempelvis de nye M6 til SNCB)
2: DSB vil anskaffe "togstammer" til primært international trafik. Der er ikke krav om kompatibilitet med eksisterende DD vogne - til gengæld er "en stamme med enkeltvogne" dyrere end en "togstamme"

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak