Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 04. december, 2018, 21:13 (8 dage siden) @ kme

Hvis det skal være nyt isenkram, ville jeg nok satse på LINT41 med de store motorer (2x390 kW), der må køre 140 km/t. Den burde kunne fås for ~40 mio kr + det løse per stk.

Mere oppe i tiden ville nok være at investere i et el-togsæt af TALENT3, Flirt, Desiro ML, Coradia Liner eller lignende. Flere af disse er til det tyske marked solgt til 40 mio kr for en 75 meters udgave - TALENT3 fås endda i en 55 meter udgave.
El-togsættene kan køre 160 km/t med en acceleration på 1,1 m/s2 og driftsomkostninger, der ligger på omtrent 30% af dieseltogsæt. Togsættene kan leveres som to-strøms uden problemer, og lidt længere udgaver tilbydes også til 200 km/t

Trafikalt kan man evt forsøge at genoplive Sønderborg-Tinglev-Padborg-Flensburg konceptet, der aldrig kom i gang, men ellers var tiltænkt at køre i to-timers drift "modsat" at IC-togene til Flensburg og Sønderborg, således at der reelt var timedrift fra Fredericia/København til Sønderborg og Flensburg (hver anden gang med skift i Tinglev). Dengang "døde" konceptet på at man ikke kunne nå at vende i Sønderborg.

Alternativt kan du gå "all in" og købe et par TWINDEXX Vario dobbeltdækkertogsæt som DB Regio kører med Hamburg - Flensburg som to-strøms togsæt, og køre (Aarhu)-Fredericia - Hamburg koordineret med DB Regio syd for Flensburg...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen