Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/12 2018, 21:13 (1969 dage siden) @ kme

Hvis det skal være nyt isenkram, ville jeg nok satse på LINT41 med de store motorer (2x390 kW), der må køre 140 km/t. Den burde kunne fås for ~40 mio kr + det løse per stk.

Mere oppe i tiden ville nok være at investere i et el-togsæt af TALENT3, Flirt, Desiro ML, Coradia Liner eller lignende. Flere af disse er til det tyske marked solgt til 40 mio kr for en 75 meters udgave - TALENT3 fås endda i en 55 meter udgave.
El-togsættene kan køre 160 km/t med en acceleration på 1,1 m/s2 og driftsomkostninger, der ligger på omtrent 30% af dieseltogsæt. Togsættene kan leveres som to-strøms uden problemer, og lidt længere udgaver tilbydes også til 200 km/t

Trafikalt kan man evt forsøge at genoplive Sønderborg-Tinglev-Padborg-Flensburg konceptet, der aldrig kom i gang, men ellers var tiltænkt at køre i to-timers drift "modsat" at IC-togene til Flensburg og Sønderborg, således at der reelt var timedrift fra Fredericia/København til Sønderborg og Flensburg (hver anden gang med skift i Tinglev). Dengang "døde" konceptet på at man ikke kunne nå at vende i Sønderborg.

Alternativt kan du gå "all in" og købe et par TWINDEXX Vario dobbeltdækkertogsæt som DB Regio kører med Hamburg - Flensburg som to-strøms togsæt, og køre (Aarhu)-Fredericia - Hamburg koordineret med DB Regio syd for Flensburg...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak