Billeder fra en svunden tid (Generelt)
Billeder fra en tid, hvor det var lidt sjovere at se på jernbaner i Danmark.
God fornøjelse!
DSB havde i alt 36 E-maskiner. De første 11, E 964-974, købte DSB af SJ. De var bygget 1914-16 i Sverige af Nydquist & Holm i Trollhättan. I årene 1943-50 byggede Frichs yderligere 25 maskiner, E 975-999. I perioden 1948 til 1951 blev E 975-989 udstyret med dobbeltskorsten for at få en mere effektiv dampproduktion. På billedet ses E 986 med dobbeltskorsten på Gb i 1954.
1980, MY 1111 med IC-tog kører igennem Hørning på vej mod næste stop i Skanderborg.
Hørning, 1979. Superfos transporterede svovlsyre fra Fredericia til Nørresundby. Som jeg husker det, på bestemte ugedage i en fast køreplan. I 1973 anskaffede Superfos 10 stk. bogievogne, 21 86 077 8 074-083, bygget af Linke-Hofmann. En del af disse ses her på billedet fra Hørning på vej nordpå, ventende på at blive overhalet. Alle 10 vogne blev udrangeret i perioden 1996 til 2002.
Secmaferkran 216 M 10, Århus rbg, 1982.
Skive, H 786 og 4 andre H-maskiner uden tender, 1968. I Steffens bog om litra R, H og S kan man bl.a. læse, at 5 H-maskiner, 784-788, efter udrangering blev solgt til ophuggerfirmaet Aa. Espersen & Søn i Skive i 1968, og mon ikke det er dem vi ser på billedet?
MZ 1434 ved Århus Rgb. mod Langå engang i 1987. MZ 1434 blev leveret til DSB i 1973. Den kørte både i Øst og i Vest indtil den i 1997 blev udrangeret og hensat. I 2006 blev den solgt til Independent Rail i Australien.
Kilder:
Jernbanen.dk forum
Steffen Dresler: ”DSB litra R, H og S”
”Lokomotivet”, maj 2008
M.v.h.
Keld Zumbach