Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af ventrikel @, Næstved, torsdag 13. december, 2018, 13:04 (157 dage siden) @ TroelsH

Målet er at binde de to største befolkningsområder Århus/Østjylland (300.000/800.000) (+til dels Nordjylland og Midtjylland) og København (1,3 m) sammen i en forbindelse der gør at man kan bo det ene sted, arbejde det andet og pendle frem og tilbage hver dag, på under en time hver vej med toget.

I disse klimatider burde man nok satse på at folk netop IKKE skulle pendle så langt!


Ministeren, som har venner/partistøtter blandt busvognmændene, mener at vi skal betjenes med busser, så 100 km/t giver to timers transport Århus H til Kbh H i en bus. Så alle skal tvinges til at sidde fast i de trafik køer som deres politik har skabt.

2 timer i bus er vel ok. Det er hvad timemodellen operer med.
Ok opgraderede man togforbindelsen tiæ Kalundborg og først der skiftede til bus som måske fik lov st køre 120 km/h - så ville tidsforskellen mindskes.

Passagertallet vil derfor blive højere end i dag over Storebælt. Måske 30.000 hver vej/dag.

Idag er passagertallet over Storebælt 22.000. Langt fra alle skal til og fra Århus. Så et antal på 30.000 pendlere er utopi!

Finansieringen kan nok gøres med de pensionskasser som har stillet forslaget.

Jeg tvivler på at pensionskasserne viæ bidrage med penge til en højhastighedsbane med så få passager og en udgift på 60-80 mia. Kr. Det giver ikke meget afkast til medlemmerne!

Det her er ikke et prestige projekt, men handler netop om at minimere transporttiden mellem Danmarks to største befolkningscentre, og at lette belastningen på U'et, så dem der ikke direkte får glæde af broen, får det gemmen mindre belastning på deres lokal/regional strækning, eller hurtigere adgang til København, som Nord-, Midt- og Vestjylland.

Det er jo netop de daglige pendlere på de lidt kortere strækninger som man skal satse på hvis vi skal flytte folk fra bil til tog. Det er huppighed og lidt mindre antal minutter som er væsentligt samt at man kan regne med toget!

Man kan måske undgå den tredie forbindelse over Lillebælt, men jeg tror ikke at vi kan undgå at skulle bygge en hærvejsmotorvej på sigt.

Enig. Vi kan med en ren vejforbindelse over Kattegat udskyde tidspunktet for den 3. Lillebæltsbro.
En midtjysk motorvej har intet med Kattegatbroen at gøre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen