Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/12 2018, 13:06 (1958 dage siden) @ TroelsH

Kære Troels

Jeg er glad for, du vover at tage tråden op igen. Jeg er helt enig med dig at, at den forbindelse bør etableres og jeg er også af den opfattelse, at den er så vigtig for vort lands fremtidige udvikling og dynamik, at det endog kan være en god idé at etablere den, også selv om den igangsatte analyse måtte vise, at der skal kastes finanslovskroner i den. Nogle gange må man op i helikopteren og nogle gange må man satse og nogle gange må man sætte det lange lys på og så videre, og så videre.

To umiddelbare kommentarer:

1) Som jeg husker det, kan man godt køre København-Aarhus via Kattegat på 60 minutter uden at skulle helt op på 350 km/t. Det er måske værd at tage med i overvejelserne.

2) Der er naturligvis en sammenhæng mellem Timemodellen og Kattegatforbindelsen. I mine øjne er det dog kun delstrækningen Odense-Aarhus, der kan komme i klemme. Der vil stadigvæk være behov for hurtige forbindelser (1 time) for de, der skal rejse København-Odense, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg. Kattegatforbindelsen "dækker" forbindelsen København-Aarhus og skærer rejsetiden ned fra 2 timer til 1 time (i forhold til Timemodellen) og reducerer rejsetiden fra 3 til 2 timer København-Aalborg (i forhold til Timemodellen). Så alle er glade - bortset fra de, der skal rejse internt Odense-Aarhus, med mindre Timemodellen fastholdes på den delstrækning.

Den største modstand mod Timemodellen finder man vel i Vejle og i Solbjerg. Det kunne være interessant at se en beregning af den interne rente for eteblering af Timemodellen på delstrækningen Odense-Aarhus under forudsætning af, at Kattegatforbindelsen etableres. Der forsvinder jo en del trafik fra delstrækningen Odense-Aarhus over til Kattegatforbindelsen. Hvis det viser sig, at det ikke kan betale sig at opgradere Odense-Aarhus til en rejsetid på 1 time, kan man jo lade være. I første omgang vil de sikkert juble i Vejle - indtil det går op for dem, at de så kan glemme alt om Superlyntog Horsens-Vejle-Fredericia-Odense-København, lige som alle andre, der benytter strækningen helt eller delvist, ikke får nogen rejsetidsforkortelse.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak