Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 14/12 2018, 20:55 (1921 dage siden) @ steenth

At forsyne en Kattegatforbindelse med jernbane og lave en højhastighedsbane blot fra Høje Taastrup til Kalundborg vil koste over 100 mia kr.
Til glæde for 15.000-20.000 rejsende daglig medmindre toger skal stoppe rigtig mange steder mellem København og Kalundborg.
For de penge kan man få dobbeltspor til Kalundborg og fået udrettet banen til 180 km/h.
Få lagt 2 ekstra spor fra Roskilde ovet Ringsted til Korsør.
Få 2 spor mere mellem Nyborg og Odense og få lavet banen med 2 spor mere på Vestfyn.
Tilbage står at man nok burde bore 2 nye tunnelrør under Storebælt.
Så ville man kunne betjene hurtige lyntog, langsommere pendlertog og godstog.


Du vil udbygge på steder, hvor der ikke er noget behov...

Yep. Blandingen af godstog og
"Bumletog" betyder at enten hurtigtoget eller pendlertoget bliver generet! Og skal vi lokke folk over i togene skal kapaciteten øges. Samtidig betyder 4 spor fremfor 2 at signal- og sporskiftefejl ikke stopper togtrafikken. Det er derfor at hollænderne mange steder nu har 4 spor.

Dropper man Fehmernforbindelsen når nu Tyskere og Svenskere ikke vil betale ville det være penge til de 2 tunnelrør og opgradering af jernbanen i det østjyske.


Det er svært at flytte penge fra Femernforbindelsen til Østjylland, da de er planlagt til at være brugerfinansieret.

Nej. Forbindelsen koster sine 60 mia. og selvom det bliver brugerfinancieret skal pengene tages et sted fra i anlægsfasen og de første mange år. Penge som kunne bruges bedre andre steder.

Med alene vejforbindelse på Kattegatforbindelsen ville man kunne udsætte byggeriet af den 3 Lillebæltsbro og aflaste den østjyske motorvej.


En Kattegatforbindelse aflaster ikke Lillebæltsbroen og motorvejen i Østjylland - det er lokal trafik og ikke trafik til/fra Sjælland som belaster de veje.

Dermed siger du at ingen gider tage toget! Jamen så er der ikke brug for tog via Kattegat!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak