Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 16/12 2018, 07:08 (1958 dage siden) @ Mester

Jeg har et helt oprigtigt spørgsmål til dig. Det lyder: Hvorfor bruger du egentlig tid her på jernbanen.dk? Dine mange indlæg tyder på, at du nærmest glæder dig til, at sidste jernbaneskinne er pillet op og det sidste tog er kørt til skrot?

Så læser du mine indlæg som en vis person læser biblen!
Men jeg tillader mig at have en mening om hvad vores skattepenge skal bruges på.

Og jeg synes man skal gave fokus på det som reelt batter noget ifald man vil have flere til at tage toget.

Med de priser på togbilletter som vi har idag kan det ikke svare sig for en familie at tage toget fra København til Jylland fremfor egen bil. Besværet med at kommetil en station, udgiften til billetter og besværet i den anden ende af rejser vil for de fleste betyde at de vælger egen bil.
Her hjælper hverken timemodel eller hurtigtog på beslutningen.

Ifald timemodellen indføres med 1 tog i timen mellem Århus og København så vil mange få en masse spildtid såftemt ankomsttiden ikke passer i forhold til arbejde eller møde.

Det overser msnge debattører.
Skal vi øge hyppigheden af afgange kræver det flere spor - gerne 4 spor på hele strækningen så man lettere kan adskille hurtigtog fra pendlertog og godstog.

Det har man valgt i Holland og jeg har endnu til gode at få argumenter imod dette!

Får vi flere til at tage toget på de lidt kortere strækninger fremfor bilen mellem hjem og arbejde - ja så kan vi håbe på at presset letter på motorvejene.
Men det kræver hyppige afgange i myldrertimerne og en kombination af tog som kører mere gennemgående mellem f.eks. Næstved, Ringsted og København og andre som tog som stopper flete steder. Sidstnævnte for at få pendlerefra f.eks. Glumsø til Ringsted og så nonstop til København med andet tog.
Igen det kræver flere spor.

Så vil vi jernbanedrift i DK - ja så haster det med at få udbygget og oprustet jernbanenettet. Om 15-20 år vil en hel generation har lært at toget ikke duer.

Og endelig. Der er ikke passagergrundlag til en jernbaneforbindelse over Kattegat.

Så svaret på dit spørgsmål er enkelt!
Jeg synes det ville være trist at man pillede de sidste skinner og sveller op. Men evner man ikke at have fokus på de væsentlige problemer / udfordringer - ja så taber jernbanen. Så jeg bruger lidt tid på at skyde luftkasteller ned om tog på 350 km/h på strækninger uden mange passagerer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak