Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af steenth, 16/12 2018, 16:24 (1951 dage siden) @ ventrikel

Du vil udbygge på steder, hvor der ikke er noget behov...


Yep. Blandingen af godstog og
"Bumletog" betyder at enten hurtigtoget eller pendlertoget bliver generet! Og skal vi lokke folk over i togene skal kapaciteten øges. Samtidig betyder 4 spor fremfor 2 at signal- og sporskiftefejl ikke stopper togtrafikken. Det er derfor at hollænderne mange steder nu har 4 spor.


Nu er der ingen "Bumletog" på Roskilde-Odense. Og der er god plads til de tog der planlagt i de næste mange årtier og alle stationer har mindste 2 i timen. Og ved at samle spor et sted, så bliver banen sårbar - der er bedre at anlægge en bane ved siden, som ved Vestfyn... men når der ikke er udsigt til kapacitetsproblemer, så der ingen grund til at bruge midler der.

Jamen når ambitionsniveauet ikke er større end det du beskriver - så bygger vi blot mete motorvej. Thi for vi ikke løst problemet at få flere af pendlerne over i toget kan vi ligeså godt lukke for persontransport med jernbane! De få som ikke har egen bil kan tage en fjernbus!

Du glemmer også at der går mindst 10 år før en evt. Fehmernforbindelse kan aflaste godstogstrafikken over vestsjælland og Fyn.
Dertil har vi et signalprogram som forsinker ibrugtagningen af den nye Ringsted bane.

Det glemmer jeg ikke. Trafikstyrelsen vurdere i 2022 at Roskilde-Ringsted har en lav kapacitetsudnyttelse og Ringsted-Odense en middel kapacitetsudnyttelse. Det er 2 trin mere i deres skala - så det er ikke alvorlig. Det nye signalsystem forventes nu at blive taget i brug i 2021 på København-Ringsted. Og der hvor der er problemer med kapacitet på København-Odense i 2022 er Ringsted og København H

Det er svært at flytte penge fra Femernforbindelsen til Østjylland, da de er planlagt til at være brugerfinansieret.

Nej. Forbindelsen koster sine 60 mia. og selvom det bliver brugerfinancieret skal pengene tages et sted fra i anlægsfasen og de første mange år. Penge som kunne bruges bedre andre steder.


Nu er hele projekt finansieret af lån, som ikke belaster statskassen. Man kan godt sætte en hel del projekter igang.


Ja - det forudsætter at man blot uhindret kan låne til projekter som ikke giver overskud. Der har jeg min tvivl.

Det ligner det ikke bliver et problem at låne. Selvom sagsgangen med statsgaranti skal gå om hos EU.

Banen over vestfyn anlægges som jeg har forstået det for at reducere generne på netop "bumletog"
Dem kører der så ingen af på østfyn? Ingen som tager fra vestsjælland og østfyn til Odense?

Der er kun intercity-tog som stopper på Østfyn (plus enkelte pendler-lyn i Nyborg) Jeg kender et par stykker som pendler over Storebælt til/fra Vestsjælland - de findes.

Men igen. Ambitionsniveauet er kun højt når det drejer sig om projekter som få har glæde af. Det som flytter de mange daglige pendlere på de lidt kortere strækninger er du og ligesindede ikke interesseret i - det er rigtig ærgerligt og trist.

Du ved ikke hvad jeg er interesseret - lad være med at gætte. Jeg arbejder for et par projekter på S-tog, som kan give gavn for mange pendlere - vendespor på Carlsberg fx. Og jeg bruger Kraka's liste over de projekter, som er blevet undersøgt. Du kommer et projekt, som der ikke er noget dokumenteret behov for. Og som hellere ikke er blevet bragt i forslag, så det kunne have blevet undersøgt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak