Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af mpp, søndag 16. december, 2018, 17:50 (186 dage siden) @ ventrikel

Men skal samfundet bruge mia af kroner på nogle få personer som kan "spare" få minutter fremfor at bruge mia. af kroner på de mange daglige pendlere?
Det er spørgsmålet.
Jeg mener klart det sidste - at det først måske om adskillige år som en sidegevinst kan nås ved at satse på de mange er så et åbent spørgsmål.

Når man har en strækning som Kbh–Ringsted eller Vestfyn, der både håndtere pendlertog og gennemkørende tog og man skal udvide kapaciteten kan man enten bygge nye spor til de gennemkørende tog eller til stoptogene. I begge tilfælde får man adskilt trafikken, så man kan øge kapaciteten, rettidigheden og hastigheden for begge tog. Da gennemkørende tog alligevel ikke skal have nogle stop giver det god mening at bygge en ny bane til dem, da man så kan være mere fleksibel med hvor den skal ligge (dvs, man kan lægge den langs en motorvej). Der er altså ingen konflikt mellem at bygge til pendlerne og langturene.

Det er da også derfor at de nye baner man taler om ligger netop der hvor de gør – simpelthen fordi det er der man får mest trafik for pengene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t
Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen