Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af Mester, 16/12 2018, 19:35 (1929 dage siden) @ ventrikel

Det må koste langt mere at ekspropriere en ny bane end at udvide ved en eksisterende i det omfang det er muligt for at opnå en øget hastighed.

Man kan selvfølgelig vælge, at lade næsen og mavefornemmelsen stå i vejen for fakta, men fakta er, at udregninger for længst har vist, at fx en ny bane Hasselager-Solbjerg-Hovedgård er billigere at anlægge end en udvidelse af den eksisterende bane. Hvis dit forslag skal etaberes, vil det betyde ekspropiationer i Hasselager, Hørning, Stilling, Skanderborg, Hylke og Hovedgård.
Det er nok ikke helt billigt.

Du taler hele tiden om, at udbygningerne skal ske der, hvor samfundet får mest for pengene. Togfonden har en ganske fornuftig intern rente. Togfonden vil betyde hurtigere tog mellem landsdelene og i Østjylland langt flere og desuden hurtigere regionaltog til gavn for blandt andre pendlerne til og fra Aarhus.

Alligevel bliver du ved med at sværme om gigantiske udvidelser af Købebugtmotorvejen.

Jeg fornemmer, at det du finder fornuftigt for samfundet, er tæt forbundet med den transport, du selv har brug for.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak