Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/12 2018, 01:49 (1950 dage siden) @ ventrikel

Jeg arbejder i Taulov men er ofte til møder i Høje Taastrup, og benytter stort set altid toget. Min chef lægger så vidt muligt møderne så det passer med togtiderne for os der kommer længst væk fra.

Men hånden på hjertet. Hvor mange i toget skal til et møde hvor man tilrettelægger starttidspunktet efter køreplanen?


Det er sker hyppigt. Jeg deltager i 2 udvalg, hvor starttidspunkt er lagt efter togtider. Og slutningspunktet tilpasses i af dem efter en afgangstidspunkt, som passer de fleste.


Men skal samfundet bruge mia af kroner på nogle få personer som kan "spare" få minutter fremfor at bruge mia. af kroner på de mange daglige pendlere?
Det er spørgsmålet.
Jeg mener klart det sidste - at det først måske om adskillige år som en sidegevinst kan nås ved at satse på de mange er så et åbent spørgsmål.

Men der er jo et kæmpe potentiale i nye pendlere mellem Odense-Aarhus, Aarhus-Aalborg og i mindre grad Odense-København, fordi der er rigtig mange på den relation i forvejen. Det handler ikke om afstand i kilometer men i tid. Hvis du er villig til at pendle i lidt over en time og bor i Aarhus, så vil man med timemodellen kunne tage jobs i Odense og Aalborg.

Den helt store fejl i denne debat er at man kun kigger på dem der rejser mellem de fire største byer med tog i dag, men man kigger ikke på dem der ikke rejser mellem byerne i dag pga. rejsetiden. Her tænker jeg både på de førnævnte potentielle pendlere men også på de tusindevis af daglige flyrejsende mellem Aalborg/Aarhus og København.

Desuden er disse projekter udtænkt så de også forbedre forholdene for de lokale rejsende. Regionaltoget mellem Fredericia og Odense bliver mere stabilt (det er altid det der aflyses først ved ureglmæssigheder i driften og sporarbejde, og der er ingen "frivillige" pendlere tilbage, kun tvangskunder) Potentielt kan der på noget af strækningen komme halvtimedrift ind til Odense, hvis man får opbygget et pålideligt togsystem.
Vejle Fjord forbindelsen aflaster Vejle station og fungere som "flyvende" overhalingsspor af regionaltog.
Hovedgård-Hasselager aflaster Skanderborg station og stykket mellem Skanderborg og Viby hvor Arriva togene bruger meget kapacitet på en lav topfart, relativ dårlig acceleration (i forhold til el-togsæt) og to stop.

Men det vigtigste er at man har en plan - en langsigtet plan. En plan for hvilke projekter der bliver udført hvornår, til hvilke hastigheder / kapaciteter og hvordan de skal betjenes. Lige nu er DSB igang med at købe tog for milliarder som ingen rigtig ved hvor skal køre, og man bygger jernbane til Aalborg Lufthavn uden at man har besluttet hvem eller hvilke tog der skal betjene strækningen. Derfor har Banedanmark også valgt at bygge den til "one size fits all" med lange perroner og klargøringsanlæg.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak