Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togsnetværk i 2030-2040 (Generelt)

af mikedk2100, 17/12 2018, 09:31 (1929 dage siden) @ KKLD

Jeg er lidt pessimistisk anlagt, så jeg tror ikke vi om godt 20 år (i 2040) ser de store ændringer på s-tog nettet. Der vil formentlig være kommet vendespor ved Carlsberg og nye standsningssteder ved Hillerød, Vinge og Trylleskoven (ved Solrød Strand). Ved Trylleskoven er der allerede godt gang i villabyggeriet og jeg husker fra start 90erne, at der på kortet (der hang på Køge Station) var markeret ud for Trylleskoven, som et kommende standsningssted. Køge Nord er selvfølgelig også kommet til.

Jeg tænker også, at man er kommet til fornuft ved Herlev og har udvidet/flyttet s-tog perronen, så det er nemmere at skifte mellem S-toget og Letbanen.

Vi vil stadig køre rundt i det nuværende materiel med lokofører, men i 2040 vil vi nok se de første 5. generations S-tog forsøge at køre rundt for sig selv - formentlig på Ringbanen. Grunden til den antagelse er, at vi jo tidligst i 2030erne begynder at tænke på at bestille erstatningen for 4. generations S-togene, og det tog alligevel 11 år fra de første 4G kom i drift, til alle 2G var udfaset. Så jeg tror ikke vi har selvkørende tog på det lange s-tog baner i 2040.

Til gengæld kunne jeg godt frygte, at hele S-tog nettet er blevet et "vi standser ved alle stationer", så alle tog standser ved alle stationer. Altså et linje-mønster a la det vi har i weekenderne med få linjer og ingen hurtig-tog, men med korte tog og kortere interval mellem afgangstiderne, måske hvert 5. minut, i dagtimerne. Og så 10 eller 20 minutters drift på ydertidspunkterne og om natten. Jeg har så ikke regnet på, om DSB har materiel nok til det, men jeg tror det er derhen de gerne vil.

Mvh
Michael


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak