Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tagpladetoget forsvinder fra Aalborg (Jernbanen i dag)

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 18/12 2018, 17:56 (1948 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er lidt trist at tagpladetoget forsvinder fra Aalborg, men heldigvis fortsætter toget med at køre. Jeg være ude og jagte toget nogle gange de sidste 4½ år. Det startede med MZ1439 og MY 1134 og 24 vogne fyldt med tagplader, mængden af vogne blev dog reduceret til 16-17 stykker til sidst. Undervejs har der været mange forskellige maskiner på toget, og til sidst kørte det blot med et lokomotiv T66K714. De fleste gange har toget endt i Aalborg Øst men i september 2016 kørte det også til Hirtshals, som det kan læses om i denne tråd.

Den 26/11 ankom det andet sidste tagpladetog til Aalborg leveret af Captrain med T66K714, det kom forbi Skalborg ca 10:45 på vej til Aalborg for at lave omløb
[image]

Og kørte gennem Østerådalen på vej til Aalborg Øst ca 11.15
[image]

Video: https://www.youtube.com/watch?v=3QuutZV_HEA

Den 3/12 var sidste gang toget ankom til Aalborg og på billedet ses toget holde i Aalborg og afventer at køre tom mod Padborg.
[image]

Det har været lidt specielt at følge med i tagpladetoget for cembrit. Tilbage i 2004/2005 havde jeg kortvarigt arbejde på tagpladefabrikken Cembrit/Dansk Eternit og var med til at pille den ene produktslinje ned, som skulle sendes til Tjekkiet (så vidt jeg husker). Arbejdet bestod i at finde kabler på anlægget og de samme kabler i tavlerummet. Når begge ender var fundet, så kablerne kunne kobles fra for så senere at blive forbundet, når anlægget skulle stilles op i Tjekkiet. Samtidigt med vi gik og fandt kabler på den ene produktionslinje, kørte den anden produktionslinje videre. I tiden efter fabrikken lukkede ankom der ofte østeuropæiske lastbiler til fabriksgrunden med tagplader fra fabrikken i udlandet til lageret, som stadig lå på grunden - indtil juni 2015!. I dag er det meste af fabrikken lavet om til boliger, føtex, fakta, netto, legeland mm (og så er der ingen, der snakker om at man i sin tid brugte asbest til at putte i pladerne).

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak