Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 16:51 (1926 dage siden)

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?

I et par andre ”debattråde” har jeg argumenteret imod jernbane over Kattegat og imod ”timemodellen”.
Primært fordi begge disse ikke hjælper på ovenstående problemer. Segmentet som får glæde af disse løsninger er simpelthen for få!

Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.
Godstog til bl.a. at få flyttet AL transitkørsel med lastbiler fra Tyskland til Sverige & Norge væk fra vores danske motorveje. Alene Scandlines transporterer mere end ½ mio lastbiler over Østersøen årligt og tallet stiger.
Det giver alene fra Lolland / Falster til København mere end 800 lastbiler dagligt i hver retning.
Men hvad kan man ellers gøre for at få flyttet bilister over i togene?
Nogle steder medgiver jeg at det giver mening at anlægge helt nye spor langs motorveje. Men man skal huske at en jernbane typisk deler et område i 2 grundet de få muligheder for at krydse jernbanen enten via en viadukt eller en bro og jernbane støjer - altså flere udgifter til støjværn.

Da man anlagde jernbanerne for 100-150 år siden blev stationerne – da man også dengang havde for få penge – typisk anbragt i byerne udkant. I dag ligger disse stationer midt i provinsbyerne. Rigtig dårlige muligheder for at komme frem til disse og endnu dårligere muligheder for at parkere der en hel dag.
Samtidig bor flere og flere – siden 60’erne – i parcelhuskvarterer som betyder at mange provinsbyer ofte er 5-8 km fra den ene ende til den anden. Det giver dårlige muligheder for busdrift på en rationel måde og de færreste gider først gå og så vente på en bus for at tage et og som kører langsomt og ofte forsinkes af enten nedbrudt lokomotiv, sporskiftefejl eller signalfejl.

Løsningen kunne måske være at man flyttede jernbanestationerne UD af byen. Ud til nærheden af en omfartsvej og jernbane. Lavede gratis store parkeringshuse – gerne med menneskelig overvågning – job for kontanthjælpsmodtagere? Gjorde kørsel med toget gratis og droppede de mindre stationer undervejs. Pendlere kan sagtens køre 10-15 km først fra bolig til et fornuftigt P-hus ved en station med hurtige tog ind til København / Århus / Odense og måske Aalborg. (Udflytning af stationerne inkl. de ofte ret store godsbane og rangeringsarealer kan med gevinst sælges til boliger og erhverv). Kan betale for udflytningen!

Gjorde man det samtidigt meget dyrere at parkere i disse byer, fjernede befordringsfradraget såfremt man boede max 15 km fra sådanne stationer og gjorde kørsel med bus / S-tog / Letbane og Metro gratis i de nævnte byer – mon man så ikke kunne få flyttet bilisterne over i toget?

Men det kræver at vi får udbygget kapaciteten på jernbanen med såvel spor, hurtigere tog og flere spor.

Evner vi ikke dette indenfor de næste 5-10 år – så glem jernbanen. Så bliver det individuel transport fra hjem til bolig som sejrer. Så kan vi få de ikke særlige kreative politikere på Borgen til at forstå at det er nu man skal ofre penge på de daglige pendlere – ja så er løbet kørt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak